همزیستی و ارتباط هنرمند و صنعتگر در طول تاریخ بررسی گردید

همزیستی و ارتباط هنرمند و صنعتگر در طول تاریخ بررسی گردید به گزارش آبی طرح، روح الله شمسی زاده هنرمند مجسمه ساز و مدیر هنری نمایشگاه شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه در یک نشست تخصصی به بررسی سه گانه نهاد، حامی و هنرمند و همینطور توجه به رسانه هنری پرداخت.


به گزارش آبی طرح به نقل از مهر، نشست تخصصی نمایشگاه «شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه»، با حضور روح الله شمسی زاده مجسمه ساز و نمایشگاه گردان این رویداد، فرشید ملکان حامی نمایشگاه، عادل علاسوند مدیر گالری کیمن و برخی از اهالی رسانه و هنرمندان، ۲۰ دی در گالری کیمن اجرا شد. در این جلسه به دغدغه های سه گانه هنرمند، حامی و نهاد، جای خالی آن در دنیای هنر امروز و چگونگی تعامل و همنشینی این سه گانه، از جانب کیوریتور (نمایشگاه گردان) این رویداد پرداخته شد. همینطور رابطه میان خلق اثر هنری و دیزاین، جایگاه هنرمند و صنعتگر و همزیستی این ۲ در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفت. روح الله شمسی زاده کیوریتور این رویداد در این جلسه با اشاره به این که در برگزاری این نمایشگاه سه رکن اصلی را مد نظر داشته است، اظهار داشت: رکن گالری کِیمَن، به عنوان نهاد برگزاری رویداد، رکن هنرمندان به عنوان شرکت کنندگان در نمایشگاه و رکن حامی، سه گانه کلاسیکی را شکل داده اند. این امر متعلق به دنیای امروز نیست و در عمق تاریخ، چه در جغرافیای تاریخی و هنری ایران و چه در جغرافیای تاریخی و هنری دنیا می توان آنرا دید؛ بعنوان مثال خانواده مدیچی در فلورانس ایتالیا با پشتیبانی از هنرمندانی چون لئوناردو داوینچی و میکل آنژلو، نهضت رنسانس را شکل دادند دهند و سبب شدند شاهکارهای هنری در تاریخ شکل بگیرد. وی با اشاره به این که این داستان هم در هنر ایران وجود دارد، به نقاش خانه های سلطنتی اشاره نمود و توضیح داد: با نقاش خانه های سلطنتی چون نقاش خانه سلطنتی شاه عباس صفوی در اصفهان، نقاش خانه سلطنتی کریم خان زند در شیراز و نقاش خانه سلطنتی فتحعلی شاه قاجار در تهران روبه رو هستیم. در این میان فردی با نام «نقاش باشی» دربار که مورد حمایت نهاد حامی دربار است، نقش حلقه واسط میان هنرمندان و دربار را بازی می کند. و من هم در این نمایشگاه همان نقاش باشی همچون عبدالله خان هستم. عبدالله خان، نقاش باشی دربار فتحعلی شاه و معمار باشی، مجسمه ساز، نقاش و جواهرساز بوده است. او پس از فتحعلی شاه قاجار، فرمانی توسط محمد شاه قاجار می گیرد که قسمتی از اصناف آن دوره چون جواهرسازان، معماران، نقاشان، شماعان (شمع سازان) و غیره را ذیل حمایت خود قرار دهد. این هنرمند مجسمه ساز اظهار داشت: این واسطه، سبب ایجاد رابطه و موازنه ای میان نهاد حامی و اجرا کننده و هنرمند می شود. ریشه این جریان را می توان در اسطوره های سومر و بین النهرین هم مشاهده کرد. متوجه شدم که مواردی که امروز در مورد حمایت، حامی و جریانی که می تواند در راه فراید رشد یک هنرمند قرار بگیرد، متعلق به امروز نیست. در حافظه ذهنی و هنری انسان ها وجود دارد. در داستان این اسطوره ها به سه مورد پشتیبانی از متریال، پشتیبانی از اثر و در نهایت پشتیبانی از فعل هنری یا همان صنعت گر می رسیم. این سه گانه حمایتی در دوره های مختلف تاریخی دیده می شود که سه گانه ای کلاسیک است که همیشه در بستر فرهنگ و هنر و جامعه ایران و دنیا وجود داشته است. شمسی زاده اشاره کرد: در دنیای امروز نهادهای موثر، گالری ها هستند؛ جایی که بواسطه آن هنرمند در موقعیتی قرار می گیرد که در آرت سین هایی چون حراجی ها، دوسالانه ها، سمپوزیوم ها، بینال ها، رویدادهای جهانی، آرت سین های ملی و بین المللی دیده شود. حال، نهاد و حامی در کنار هنرمند قرار می گیرند تا هنرمند بتواند اثرش را ارائه نماید. وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: در این نمایشگاه خواستم هنرمند تجسمی علاوه بر خلق اثر هنری، یک کار در عرصه دیزاین هم عرضه دهد؛ جالب این که خیلی از هنرمندان تجسمی این تجربه را داشتند، یعنی یک نقاشی یا مجسمه ای ساخته اند و در کنار آن یک صندلی یا زیورآلاتی هم طراحی نموده اند اما در نگاه هنرمند هر دو این خلق ها باارزش است و هیچ فاصله ای میان آن دو نمی بیند. بدین سبب برای برگزاری نمایشگاه سراغ چند دسته از هنرمندانی رفتیم که علاوه بر خلق اثر، کارهای دیگری هم داشته اند، هنرمندانی که جواهرات طراحی می کردند. هنرمندانی که علاوه بر نقاشی و مجسمه، آثار کاربردی عرضه می دادند و هنرمندانی که علاوه بر کاربرد، به مسئله دیزاین هم می اندیشیدند. پس بحث کاربرد و رسانه (متریال) مطرح می شود که سراغ سفارش هم رفتیم. جایی که هنرمند علاوه بر خلق، کاربرد و رسانه به سفارش و سفارش دهنده هم فکر می کند. اینجا هنرمند وارد حوزه دیزاین می شود. هنر صرف دیگر مسئله نیست و مخاطب، سفارش و کاربرد محصول هم به میان می آید که در برگزاری این نمایشگاه این موارد مد نظر قرار گرفت. عادل علاسوند مدیر گالری کِیمَن هم در رابطه با این گالری توضیح داد: گالری ما در عرصه آرت و دیزاین فعالیت خویش را آغاز نموده و در هر دو حوزه رویدادهایی را در سال برپا خواهیم کرد و نمایشگاه «شکافید این جواهر را و بیرون جست اندیشه» به شکلی هدف ما از ایجاد و هدف گالری کیمن را به وضوح نشان میدهد.


منبع:

1403/10/23
12:48:21
5.0 / 5
8
تگهای خبر: اثر هنری , تخصصی , داوینچی , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است