بعد از 10 سال وعده 3 ماهه برای تصویب سند توسعه بازیهای کامپیوتری

بعد از 10 سال وعده 3 ماهه برای تصویب سند توسعه بازیهای کامپیوتری آبی طرح: تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری و نگارش سند درباره ی این بازیها از مهم ترین موضوعات پیرامون بازیهای دیجیتال است؛ دو نکته کلیدی که یکی از آنها مدت ها و دیگری بتازگی به امید رفع چالش های این حوزه مطرح شده اند، اما پیرامون هر دو نیز نظرات متفاوتی مطرح می شود که رییس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح آنها پرداخته و وعده ای سه ماهه برای تصویب سند «توسعه بازیهای کامپیوتر ای» داده است.


رضا عموزادی در بخش اول گفت و گو با ایسنا، بازیهای دیجیتال (رایانه ای، کنسولی، موبایلی و... ) را نوعی کالای فرهنگی پرمصرف معرفی نمود که نه فقط یک سرگرمی صرف بلکه ابزاری قدرتمند در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی است و اظهار داشت: این بازیها در عرصه آموزش و یادگیری، ارتباطات اجتماعی، بروز استعداد و خلاقیت و در راستای توسعه فرهنگ و اقتصاد و همین طور رشد و توسعه تکنولوژی های جدید مورد استفاده قرار می گیرند. این موضوعات در جهان جدی گرفته شده و سرمایه گذاری های کلان و هدفمندی هم در این زمینه به انجام می رسد.

رسانه ای به وسعت بازیهای کامپیوتری
او بازیهای دیجیتال را متشکل از وجوه مختلف دانست و اضافه کرد: بازیها به عنوان یک رسانه پرقدرت و موثر شناخته می شوند که می توانند اثرگذاری مخصوص به خودرا در ضمنِ پر کردن اوقات فراغت به همراه داشته باشند. این بازیها در ایران متناسب با روند جهانی رشد شایان توجهی داشته اند چنانچه به لحاظ تولید بازی و بازی سازی و تعداد گیمر(بازیکنان) رشد قابل توجهی داشتیم که در لیگ ها و مسابقات بین المللی حضور فعال دارند. برمبنای آخرین آمارها بالاتر از ۴ میلیون نفر از جمعیت جوان و نوجوان ایرانی گیمر حرفه ای هستند.
عموزادی با اعلان اینکه در تولید بازی از توان علمی و فنی قابل توجهی برخوردار هستیم و بازی سازان جوان ما از استعداد و خلاقیت بالای برخوردار می باشند، اظهار داشت: حتی می توان گفت تعدادی از بازی هایی که در کشور تولید می شوند توانایی رقابت با نمونه های خارجی را دارند.
بگفته او برمبنای آخرین پیمایش ها، کاربران ایرانی روزانه بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت بازی می کنند و بیشترین مصرف بازیها نیز بر بستر موبایل به انجام می رسد.

چالش هایی از جنس سیاست گذاری
مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه در عرصه سیاستگذاری بازیهای دیجیتال با مشکلات و موانعی روبرو می باشیم، اشاره کرد: جایگاه حکمرانی صنعت بازیهای دیجیتال در کشور یکپارچه نیست، رویکرد های مشخصی وجود ندارد و عواملی همچون ضعف رویکردی، تعارض نهادی، نامشخص بودن نقش نهادی و حاکمیتی بازیهای کامپیوتری و همین طور متناسب نبودن زیرساخت های فناوری... همچون مشکلات است.
بیشتر بخوانید:
از سند «توسعه بازیهای کامپیوتر ای» چه خبر؟

آنچه بر تدوین «سند ملی توسعه بازیهای کامپیوتر ای» گذشت
عموزادی درباره ی روند تدوین «سند ملی توسعه بازیهای کامپیوتر ای» نیز توضیح داد: حوزه تنظیم گری بازی برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری زیرمجموعه این وزارتخانه تشکیل شد. سال ۱۳۹۳ که نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ گردید، در اقدامات ملی، راهبرد کلان ۱۰ سند مهندسی فرهنگی آمده است که سند استراتژیک توسعه صنعت بازیهای کامپیوتری در کشور تدوین شود. رویکردهایی هم آنجا مشخص شد که مبتنی بر ارزیابی و کنترل محتوا، نظارت بر مصرف، پشتیبانی از پروسه تولید تا توزیع، نظارت بر واردات، صادرات، آموزش و تربیت نیروی انسانی... است.
او با اشاره به این که از سال قبل تدوین سند ملی بازیهای کامپیوتری به صورت جدی تر دنبال شد، اظهار داشت: در ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد قرارگاهی موضوع بازیهای کامپیوتری جدی تر مورد پیگیری قرار|گرفت. مسئولیت میز بازیهای کامپیوتری در ستاد فرهنگی و اجتماعی هم به بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری داده شد. بنیاد در نخستین فرصت پیش نویسی را آماده و ارائه نمود. پیرو آن نیز تا حالا جلسات مختلفی با نمایندگان دستگاه های در رابطه با موضوع و با برخی از صاحب نظران، بازی سازان و ذی نفعان و... انجام شد و متن پیش نویس سند در اختیار آنها قرار گرفت و نظرات آنها شنیده و یا بصورت مکتوب دریافت شد و در نهایت ناظر بر مباحث و پیشنهادهای ارائه شده، پیش نویس سند مجدد مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت و اصلاحاتی روی نسخه اولیه صورت پذیرفت. هم اکنون نیز روند بررسی های کارشناسی را طی می کند.

وعده ۳ ماهه برای تصویب سند
عموزادی درباب طولانی شدن روند نگارش و تدوین سند ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: ما اگر بخواهیم سندی داشته باشیم که فقط به کلیات نپردازد و قابل اجرا باشد باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم و تمامی ابعاد و مولفه های این زیست بوم را مدنظر قرار دهیم. این مساله پیچیدگی خاصی دارد و امیدواریم با نگاه همگرایی و هم افزایی و بهرمندی از مشارکت همه ذی نفعان طی حدود ۳ ماه آتی سند بازیهای کامپیوتری غائی شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
او با اعلان اینکه در سند ملی بازیهای کامپیوتری به حکمرانی بازیهای کامپیوتری بصورت جدی توجه شده است، اظهار داشت: در پیش نویس سعی شده چالش های اصلی این مساله دیده شود و متناسب با آن تکالیف و سیاستها معطوف به مسائل نوشته شود.

تاکید سند بر تقویت بخش خصوصی
عموزادی درباب توجه به بخش خصوصی و سرمایه گذاری کسب و کارهای بازیهای کامپیوتری در سند، بیان کرد: در پیش نویس سند بازیهای کامپیوتری سعی شده است نگاهی اتخاذ شود تا سرمایه های لازم دراین خصوص به خوبی تامین گردد و قواعد و قوانینی وضع شود تا بهبود این کسب وکار را تهسیل کند و مشوق هایی ایجاد شود تا سرمایه گذاران راحت و بدون دغدغه در این بخش سرمایه گذاری کنند. پشتیبانی از بخش خصوصی و پشتیبانی از بازارپردازی بازیهای کامپیوتری در راستای رشد و توسعه این هنر و صنعت در پیش نویس سند مورد توجه قرار گرفته است.

یک شرط مهم برای اجرائی سازی سند ملی بازیهای کامپیوتر ای
مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ضمانت اجرائی سند اظهار داشت: یکی از مواردی که در بخش الزمات اجرائی سند هم به آن اشاره شده است، ارتقاء ساختار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری و نقش آن در تنظیم گری و اجرائی سازی سند است. در وهله اول بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری باید به لحاظ ساختار به درستی جایابی شود به نحوی که پاسخگوی نیاز حکمرانی در عرصه سرگرمی های نوین باشد چونکه اگر ساختار تغییر نیابد و بنیاد ارتقاء پیدا نکند با وضعیت فعلی در عمل سند در اجرا با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.
پی نوشت: عموزادی در بخش دوم گفت و گو با ایسنا درباره ی ماجراهای اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری توضیحاتی ارایه داده است که در ایام آینده منتشر خواهد شد.




منبع:

1403/11/02
10:52:05
5.0 / 5
15
تگهای خبر: آموزش , اصلاح , بنیاد , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است