روایت ابراهیم حقیقی از طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر
آبی طرح: موزه سینما به بهانه زادروز ابراهیم حقیقی گفتگویی از این هنرمند منتشر نمود.
دریافت 56 MB به گزارش آبی طرح به نقل از مهر، موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه های تاریخ شفاهی خود بخشهایی از گفت و گوی ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و کارگردان هنری را به مناسبت زادروز این هنرمند منتشر نموده است. حقیقی درباره ی طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: در طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر تلاش کردم تا نشانه خارج از ساختار روال همیشگی هندسی رایج باشد. بیشترین نشانه های ما به سبب تربیت بصری و آموزش دانشکده ها، دارای ساختارهای هندسی هستند و من به این علت و به عمد از این شیوه فاصله گرفتم تا طرح، تداعی گر نگارگری ما باشد. وی با اعلان اینکه پوستر جشنواره های اول تا سوم فیلم فجر را طراحی نموده است، بیان کرد: یادم می آید نشان آن دایره ای بود که از فریم فیلم تولید شده بود. بعدها تصمیم گرفته شد که جشنواره فیلم فجر دارای نشان خاصی باشد تا مانند جشنواره های بین المللی دیگر، بوسیله آن در جهان شناخته شود. به این علت با آقایان شجاع نوری، تقی پور، دادگو و … جلساتی را برگزار کردیم تا درباره ی نشان یک جشنواره ایرانی به جمع بندی برسیم و طراحی سیمرغ بوسیله این جلسات شکل گرفت. حقیقی درباره ی چالش های پیش روی خود در طراحی سیمرغ بلورین اظهار داشت: من باید کتاب های تصویری زیادی را رصد می کردم و به این علت به کتابخانه دانشگاه تهران و کتابخانه مجلس رفتم و آثار تصویری و مکتوب مختلفی را از نظر گذراندم و اسکیس و اشکال متفاوتی از آنها برمی داشتم. ضمن این که سیمرغ در مواردی همچون کاشی کاری، نگارگری، قالی، تذهیب و هنر منبت ایرانی استفاده شده است. من در طول این مدت یاداشت هایی برمی داشتم تا به گونه ای دست پیدا کنم و با استیلیزه کردن شکل نهایی را پیدا کنم. وی اشاره کرد: قبل از این که به طرح نهایی برسیم، تغییرات زیادی را اعمال کردیم. یکی از تغییراتی که به خاطر دارم تغییر شکل بال ها بود که به صورت آغاز به پرواز طراحی شده بود. بعد از چند دوره تصمیم گرفته شد که تندیس آن تحت عنوان سیمرغ بلورین ساخته شود. حقیقی با اعلان اینکه ابتدا قرار بود همچون جوایز رایج در همه جشنواره ها، تندیس بصورت حجمی و از برنز ساخته شود، اضافه کرد: طی جلسات مختلف به طرح بلورین این تندیس رسیدم. من هم از همان ابتدا اعتقاد داشتم که این تندیس باید بصورت بلورین طراحی شود. سیمرغ یک مرغ یا حجم نیست، بلکه یک مفهوم در ادبیات و عرفان و نشانه تعالی و نور است و به این علت هیچ چیز به جز بلور نمی توانست نشانگر آن باشد. وی افزود: شیشه گری های مختلفی را مرور کردیم تا در نهایت به شیشه تخت دو سانتی متری رسیدیم. نخستین ساخت ما اینگونه بود که سیمرغ از درون یک سنگ سیاه بیرون رود. حوالی جاده قم سنگ را پیدا کردم اما در نخستین سال که این سیمرغ به یک بازیگر کهن سال تحویل داده شد، برای او سنگین بود. سال بعد سنگ را تعویض کردیم و آنرا به برنز توخالی تغییر دادیم و بعد از مدت ها آنرا بصورت یکپارچه درآوردیم. حقیقی در پاسخ به سوال مسعود نجفی بر اساس این که فکر می کرد سیمرغ جشنواره فیلم فجر اهمیت پیدا کند؟ بیان کرد: در تمام این سی و چند سال همیشه درگیر سیمرغ بوده ام و پیش بینی نمی کردم که این تندیس چنین جایگاهی پیدا کند اما همیشه نسبت به آن دارای حساسیت بودم. حالا و پس از آن که ساخت سیمرغ به سازنده ایرانی واگذار شده است، فکر می کنم کار من تمام شده است.
منبع: abitarh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب