یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۱۹؛

از پست تعجب آور همایون شجریان تا ملاقات رضا صادقی با میرویس

از پست تعجب آور همایون شجریان تا ملاقات رضا صادقی با میرویس آبی طرح: واکنش همایون شجریان به انتشار مطالبی در فضای مجازی درباره ی زندگی شخصی اش و ملاقات رضا صادقی با یک کودک کار از مهم ترین مطالبی بود که در ایام گذشته در فضای مجازیِ موسیقی به چشم مخاطبان آمد.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و عرضه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ وخم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
همایون شجریان؛ خسته شد صبر ما!
یکی از مهم ترین و پرحاشیه ترین بحث های فضای مجازی موسیقی در ارتباط با پست روز سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه همایون شجریان حین برگزاری تور کنسرتهای خارجی این خواننده مطرح بود که به علت لحن نوشتارش که به ماجرای سحر دولتشاهی ارتباط داشت، با واکنش های بسیار مختلف مثبت و منفی رو به رو شد.
همایون شجریان در متن خود که گویا از پس برخی حواشی و مطالب انتشار یافته در فضای مجازی تصمیم به نوشتن آن گرفته، نوشته بود:
«عزیزان دل به این مزخرفات توجه نکنید. نه خیانتی در کار من و سحرجان بوده نه بچه ای که بخواهد انداخته شود. تا همیشه حمایت و رفاقت پابرجا است. خسته شد صبر ما!»
همایون شجریان اینروزها مشغول برگزاری تور کنسرتهای اروپای خود در شهر های مختلف این قاره است.

رضا صادقی؛ این رفاقت ها بوی نامردی نمی دهد
رضا صادقی همچون خوانندگان محبوبی که طی سالهای اخیر همواره حضور مدیریت شده ای در مارکتینگ موسیقی پاپ ایران داشته و در همین مدت هم توانسته به اعتبار این رویکرد محتوایی حضور مستمری در فرایند عرضه و تولید محصولات موسیقایی داشته باشد، در تازه ترین پست فضای مجازی خود با انتشار ویدیویی از ملاقات خیابانی با یک کودک کار به نام «میروِیس» که ادامه آنرا در کانال یوتیوب خود بارگذاری کرده است، نوشت:
«تصویر واقعی یک روز از استودیوی شخصی تا استودیوی تمرین و حال و احوال مسیر و سالن تمرین که از کانال یوتیوب البته افتخار دیدن می دهید.
ضمناً این رفاقت ها، مثل «میرویس» بوی نامردی نمی دهد، دلی است.
اینها با افتخار بهترین رفیق های من هستند، بی توقع، بی ادعا، فارغ از دلهره ام در کنار آنها. خلاصه که همین قدر ساده.»

عباس سجادی؛ ما چه نسل خوشبختی بودیم
عباس سجادی پژوهشگر موسیقی که طی هفته های اخیر حضور موثرتری در فضای مجازی دارد، بمناسبت زادروز پرویز مشکاتیان آهنگساز، موسیقی دان، پژوهشگر و نوازنده سنتور نوشت:
«به باور بسیاری زنده یاد مشکاتیان یکی از بزرگ ترین آهنگسازان و نوازندگان سنتور ایرانی در دوران معاصر به شمار می آید، وی در گشودن راه شعر نیمایی به موسیقی اصیل ایرانی و پرورش نوازندگان جدید نقش قابل توجهی داشت و خود جزو نسل طلایی موسیقی بعد از انقلاب به حساب می آید.
قطعات پرویز مشکاتیان به چند الگوی ساختاری تقسیم می شوند که عبارتند از پیش درآمد، چهارمضراب، ضربی، چند مضراب، مضراب پرانی، رنگ، تصنیف، ترانه و آثار تنظیم شده تلفیقی برای گروه بزرگ سازهای ایرانی و جهانی و نکته مهمی که در اغلب تصانیف پرویز مشکاتیان دیده می شود، انتخاب شعر مناسب با دستگاه مورد نظر است، او همینطور به مرکب نوازی (مدولاسیون)، که یک اصل مهم و فنی در موسیقی است بسیار بها می داد. چهارمضراب های ساخته مشکاتیان سرشار از ملودی های متنوع است. سرعت در نوازندگی و در عین حال دقت بالا به صورتی که همه نت ها، شفاف و واضح اجرا شوند هم از خصوصیات نوازندگی او بود.
از یک سو می اندیشم ما چه نسل خوشبختی بودیم که در عصری زیسته ایم که بزرگان بی مانندی تنفس می کردند و از طرفی دیگر اندوه رفتن این بزرگان چه اندازه جانسوز و تن فرسا است. تنهایی و بی پناهی درد جانکاهی است! به تعبیر زیبای زنده یاد عالیجناب پرویز مشکاتیان؛ از دست دادن بزرگان ضایعه نیست. فاجعه است. قدر سرمایه های انسانی و بزرگانمان را بدانیم. یاد و نامش گرامی.»

رضا علی آبادی؛ «جامی»، «ناتمام» و چند داستان دیگر
رضا علی آبادی همچون هنرمندان جوان عرصه تنبورنوازی است که طی سالهای گذشته با گروه موسیقی «جامی» آثار گوناگونی را پیش روی مخاطبان قرار داده است.
این نوازنده جوان در تازه ترین پست فضای مجازی خود ضمن انتشار نماهنگ «ناتمام» که در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران تصویربرداری شده ضمن عرضه توضیحاتی تخصصی در رابطه با این قطعه نوشته است:
«بداهه نوازی برای من همچون روح زمانه است که در دیالکتیکی مداوم با فرهنگ پوست می اندازد، می چرخد، بزرگ می شود و تاریخ را می سازد. با بداهه است که از بنیان گذاری در موسیقی و ثابت انگاری پیش انگاشت های اولیه رها گشته و موسیقی را چون روحی پویا در گستره فرهنگ ادراک می کنم. این روح پویا در من می چرخد، بزرگ می شود و در تکامل اندیشه اش به زبان در می آید و جملات ناب موسیقایی را می سازد.
بداهه برون ریزی بی واسطه عواطف است و زمانی اتفاق می افتد که هنرمند بتواند از ذات فروبستگی به درآمده و موسیقی را چون روحی پویا به تصویر کشد.»

حامد جلیلی؛ یک دل نوشته برای امام مهدی (عج)
حامد جلیلی خواننده و از فعالان عرصه موسیقی آیینی و سرود که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خویش را در این حوزه آغاز کرده، طی روزهای گذشته بود که در فضای مجازی با انتشار نماهنگی با نام «یار دوازدهم» به خوانندگی خود، دلنوشته ای را برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) منتشر نمود.
در دلنوشته حامد جلیلی آمده است:
«درمان این دردها، این فریادهای بی مقصد، این بغض های در گلو مانده، این مصیبت های نوظهور، علاج داغ مادری که فرزند از دست داده، پدری که اشک هایش را پشت پلک هایش پنهان کرده و هزاران درد بی درمان این دنیای کوچک فقط خود شما هستید عزیز فاطمه (س).»


منبع:

1403/02/27
15:38:45
5.0 / 5
392
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , تخصصی , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است