معاون هنری:

جشنواره تجسمی چون به تمام اهدافش نرسیده نباید نادیده گرفته شود

جشنواره تجسمی چون به تمام اهدافش نرسیده نباید نادیده گرفته شود به گزارش آبی طرح معاون امور هنری در حاشیه دیدار از دبیرخانه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: «ظرفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسیار بالاست و تعداد بالای هنرمندانی که در این جشنواره شرکت می کنند و شاخه های متنوعی که دارد نشان دهنده این ظرفیت است.»


به گزارش آبی طرح به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از دبیرخانه جشنواره و حضور در جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی در پاسخ به این پرسش که نگاه مجموعه معاونت امور هنری به جایگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر چیست، اظهار داشت: «جشنواره باید بر هنرهای تجسمی اثرگذار باشد و اندیشه ورزی کند و جهت یابی بدهد، این هدف متعالی جشنواره است اما اینکه تا هم اکنون به این هدف رسیده باشد من نمی توانم به صورت دقیق نظر بدهم. ظرفیت جشنواره بسیار بالاست اما اینکه اساساً تمام این ظرفیت به میدان آمده باشد و توانسته باشد رسالت ها و اهدافی طراحی شده را محقق کند، به علت سالهای کم برگزاری جشنواره و حوادثی که رخ داده و اتفاقاتی که در جریان های هنری به وجود آمده است، بعضی اوقات طبیعتاً نتوانسته همه اهداف را محقق کند.»
سالاری افزود: «اما جشنواره باید برگزار گردد و هنرمند بتواند خویش را در کنار هنرمندان دیگر ارزیابی کند که این آورده مفید جشنواره و فرصتی مغتنم است. ازاین رو همان گونه که عرض کردم امکان دارد این جشنواره به تمام اهدافش نرسیده باشد، اما به این مفهوم نیست که چون به تمام اهدافش نرسیده باید نادیده گرفته شود. اساسا در یک روند روبه رشد هستیم و در این ادوار آثار بسیار ارزشمندی در جشنواره حضور پیدا کرده است و در تمامی رشته های هنرهای تجسمی هنرمندان حضور دارند و داوران بسیار معتبری داریم که حضورشان اعتبار این جشنواره است. اینکه چند داور معتبر اثر هنری یک جوان را می بینند و به او امتیاز می دهند، برای آن جوان اعتبار و یک فرصت هنری مغتنم است و این آورده بزرگی است به قول فرمایش آقای میرهاشمی دبیر جشنواره ما داوران مختلف در رشته های مختلف داریم و اگر تجربه های این ها را روی هم بگذاریم بیشتر از هزار سال تجربه است که بدون شک فرصتی بسیار عالی برای هنرهای تجسمی ایران است.»
معان امور هنری در ادامه ضمن اشاره به مسأله زیربنایی آموزش در هنرهای تجسمی و تأثیرات آن بر خانواده ها اظهار نمود: «در مجموعه معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای تجسمی را به منزله دومیدانی و ژیمناستیک برای بقیه هنرها می بینیم. هنرهای تجسمی در حوزه هنر، مادر اغلب رشته هاست. نخستین و مهم ترین گام ما باید این باشد که آموزش را از سطح کودکان و نوجوانان آغاز نماییم. به خاطر همین ما سعی کردیم که آموزش هنر در کل کشور و در استانهای محروم را به صورت مجانی یا با حداقل هزینه انجام بدهیم در همین دوره ان شاءالله در همه استان ها یک هنرستان دخترانه هنرهای تجسمی و یک هنرستان پسرانه هنرهای تجسمی داشته باشیم که استعدادهای استانهای مختلف هدر نرود و هدایت و رهبری و آموزش درست بگیرند. فکر می کنم این یک اقدام زیربنایی است برای اینکه هنر به منزل ها و خانواده ها برود.»
سالاری افزود: «در حوزه بحث تخصصی حرف تازه این است که بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی پای کار هنر تجسمی شامل نقاشی خوش نویسی گرافیک یا رشته های دیگر باید باشند. امکان دارد جرقه هایی به وجود بیاید یا مثلا اکسپوهایی برگزار گردد ولی اینها مثل رعدوبرق هایی یک لحظه فضا را پرنور می کنند و بعد دیگر خاموش می شود. ما باید نورهای دائمی در این عرصه روشن نماییم و به همین خاطر هست که باید به سمت اقتصادی برویم که بیمه های ما یک اثر هنری را بتوانند بیمه کنند و بانکهای ما آنرا بعنوان ضمانت در بانک بپذیرند و بگویند ما این اثر شما را بعنوان وثیقه می پذیریم. آن وقت می بینیم که خریدوفروش این آثار بعنوان یک اثر سرمایه ای که ارزش افزوده دارد رونق خواهد گرفت.»







منبع:

1400/10/26
21:05:56
5.0 / 5
791
تگهای خبر: آموزش , اثر هنری , بیمه , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است