ساخت صالحی:
۱۰۰ سالن سینما سال قبل در كشور
به گزارش آبی طرح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یك» با عرضه گزارشی از فعالیتهای فرهنگی و هنری دولت اظهار داشت: پارسال ۱۰۰ سالن سینما در كشور ساخته و عملیات راه اندازی ۲۰ پردیس سینمایی امید هم شروع شده است.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایرنا، «سیدعباس صالحی» در این برنامه تلویزیونی اضافه کرد: برپایه برنامه زمان بندی شده عملیات ساخت این ۲۰ پردیس سینمایی هم ظرف مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه(از زمان آغاز) تکمیل و به پایان خواهد رسید.
وی اظهار نمود: همینطور پارسال ۷۰ کتابخانه شهری و روستایی و ۳۰ مجتمع فرهنگی و هنری هم در سطح استان های مختلف کشور افتتاح شده است.
صالحی اضافه کرد: در ابتدای ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹ برنامه کاری تعریف شد که در این ۳ سال به دنبال تحقق این برنامه ها بودیم. سعی کردیم به ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر تکیه نماییم. در این بخش اتفاقات گوناگونی افتاد. کانون های فراگیر فرهنگی را جدی گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات ما حوزه تشکل های فرهنگی و صنوف بود که بنابراین با وزارت کار تفاهم کردیم تا صنف های مختلف فرهنگ و هنر دارای تشکیلات سراسری شوند و امکان تشکیل اتحادیه فرهنگ و هنر هم فراهم گردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما اتحادیه ناشران کشوری نداریم برای همین تقویت ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر در دستور کار ما قرار گرفت.
صالحی اظهار نمود: برنامه دیگر ما بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ بود و مسائل کلانی در این بخش تعریف شد، فرهنگ و هنر در بخش اشتغال دولت ها قرار گرفت و تسهیلات فرهنگ و هنر را در دو سال گذشته تعریف کردیم. بیمه بیکاری را هم دنبال کردیم و یکی از برنامه های مهم و اولویت دار در این حوزه می باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه سوم ما هم عمومی سازی دسترسی فرهنگی است، تا رویدادها و تولیدات فرهنگی بتواند در دسترس همگان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برهمین اساس در تفاهم نامه با استانداری ها، ۲۳۰ فعالیت فرهنگی در سطح کشور اجرا شد و توسعه و تقویت زیرساخت های فرهنگی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت.
صالحی اضافه کرد: معتقدم رویدادهای فرهنگی و هنری نباید فقط در تهران اجرا شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: مبحث دیگر مورد توجه ما در این عرصه، توسعه مناسبات فرهنگی ایران با جهان و در واقع دیپلماسی فرهنگی بود. سازمان فرهنگ و ارتباطات کارهای قابل توجهی در این سه سال انجام داد و ۳۶ تفاهم نامه با کشورهای مختلف بعنوان فرصت تبادل فرهنگی منعقد شد و ۴۰ نهاد علمی در این تبادلات فرهنگی به میدان آمدند و ۱۱۰ موسسه مردمی در کشورهای مختلف طرف تعاملات فرهنگی ایران شدند.
صالحی خاطرنشان کرد: شفاف سازی یکی دیگر از برنامه های مهم اجرا شده در حوزه فرهنگ و هنر است که در دو سه سال گذشته اطلاعات سازمانی، هزینه ها و عملکردهای سالیانه را منتشر کردیم تا شفافیت در زمینه عملکردها را شاهد باشیم. شفافیت نوبت ها و حمایت ها از دیگر مسائل در این حوزه بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بحث دولت الکترونیک را هم در دستور کار داشتیم. هرچه به سمت تحقق کامل دولت الکترونیک برویم از فساد پیشگیری می شود و داده های فرهنگی قابلیت کاوش پیدا می کنند.
صالحی اظهار داشت: ارتقای محتوای فرهنگی و هنری یکی دیگر از برنامه های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. حوزه کمی فرهنگ توسعه قابل توجهی داشته اما حوزه کیفی اهمیت خاص خویش را دارد. همبستگی اجتماعی را در حوزه امید، خانواده، عزت ملی، مسئولیت پذیری فردی و مبارزه با بی عدالتی و فساد دنبال کردیم.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه اضلاع فرهنگی و اجتماعی ما قابل توجه است، عنوان کرد: عوامل گوناگونی باعث عدم بروز و ظهور این مهم می شود. گاه از روی عادت این اتفاقات دیده نمی گردد. ما چیزهای عادی را خیلی مورد توجه قرار نمی دهیم و خیلی از مسائلی که عادی به نظر می آید موضوعات بسیار مهمی هستند. گاه ما روایتگری دقیق و درست و جذابی در اینباره نداشتیم و از دانش حضوری به دانش اصولی وتعمیم یافته نمی رسیم.
وی خاطرنشان کرد: بخش های ایجابی و مثبت فرهنگمان را دست کم نگیریم. در حوزه های اقتصادی مشکلات زیادی داشتیم اما آنچه مقاومت اجتماعی را حفظ کرد و طمع دشمنان خارجی را ناامیدکرده، ریشه فرهنگ است و فرهنگ ما پایداری مان را حفظ نموده اما این بخش را دست کم می گیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: یکی از بخش هایی که در آن ضعف داریم آن است که مصرف فرهنگی ما ژنتیک و اجتماعی است تا انتخابی. باور دینی و ایمان و هنجارهای اخلاقی ما در بسیاری حوزه ها قابل اعتنا است اما در جایی که به مصرف فرهنگی می رسیم ضعف داریم و این امر تاثیرات خویش را در تولید و توزیع و اقتصاد فرهنگی می گذارد.
صالحی عنوان کرد: در جامعه ای هستیم که در چهارراه تاریخی و اجتماعی قرار دارد و به دنبال حرف های تازه است. این خصوصیت مثبت اگر به اندازه، خوراک های موازی نگیرد می تواند تهدید افزا باشد ازاین رو باید بین کنجکاوی ها و مبادلات و تولیدات بومی ریشه دار هویتی توازن ایجاد نماییم.
*تاثیرات کرونا بر فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیرات کرونا در حوزه فرهنگ هم تصریح کرد: در حوزه فرهنگ خسارت های کرونا دیده شده، فرهنگ و هنر حوزه جمع گرایانه است و این حوزه اجتماع گراست و بنابراین وقتی یک بیماری مانند کرونا می آید که نقطه مقابل این خصوصیت است صدمه می بیند. از روزهای اول اعلام کرونا در هفته اول اسفند، حوزه های فرهنگی ما تعطیل شدند و در بعضی مجموعه ها این تعطیلی ادامه دارد.
صالحی افزود: تا ۲۴ فروردین، ۱۰۰۰ میلیارد به حوزه فرهنگ و هنر خسارت وارد شد. بعنوان نمونه نمایشگاه کتاب که تعطیل شد سال قبل ۱۳۰ میلیارد تومان فروش داشت و ناشران به این نمایشگاه متصل بودند. در سینما سال قبل ۳۰۰ میلیارد فروش داشتیم و در بهار ۹۸ فروش قابل توجهی داشتیم اما در بهار سال جاری این فرصت از دست رفت و تابستان هم سینما حالت نیمه تعطیل دارد. در حوزه موسیقی و تئاتر هم همچنین و همه مجموعه های فرهنگ و هنر متاثر از کرونا بودند.
وی تصریح کرد: سینماها و سالن های نمایشی که با رعایت پروتکل های بهداشتی باز شدند با رعایت فواصل، شرایط درآمدزایی آنها به نصف کاهش یافت و پس از شروع کار هم حدودا شاهد شرایط نیمه تعطیل بودیم. این صورت مساله کار است. شرایط دولت را همه درک می نماییم و متوجه مشکلات دولت در تأمین منابع هستیم اما اقداماتی صورت گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در ماه های اول بیمه هنرمندان در سه نخست(۳۵ میلیارد تومان) پرداخت گردید و این قدم اولین بود. حوزه فرهنگ و هنر در رسته های تسهیلات قرار گرفت و حدود ۶۰۲ میلیارد تومان در سامانه کارا ثبت شدند که ۱۲۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت گردید. این تسهیلات ۱۲ درصدی است که مشابه دیگر حوزه های اشتغال پرداخت می شود. متقاضیان تسهیلات با مصوبات شورای کرونا، اگر ضامنشان چک برگشتی هم داشت مورد قبول واقع شدند.
صالحی اضافه کرد: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بحث بیمه بیکاری اقشار مختلف صورت گرفت اما اصحاب فرهنگ و هنر این بیمه را نداشتند. صندوق به کسانی می توانست این بیمه را بپردازد که بیمه کارفرما را داشته باشد. در صحبت های اخیر ۱۲۰ میلیارد تومان تأمین شد تا به اعضای صندوق هنر پرداخت نماییم. ۷۵ هزار نفر عضو صندوق هنر داریم و این هزینه در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت هم در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر قرار می گیرد و به کمک جریان فرهنگ و هنر و رسانه می آید و درصد این تسهیلات ۴ درصد است. همینطور رقم دیگری هم در حال تایید است تا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار اصحاب فرهنگ قرار گیرد. این رقم ها جبران کننده خسارت نیست اما کمک کننده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: کرونا در ابتدا بعنوان مشکلی کوتاه مدت مطرح می شد اما امروز اقدامات گوناگونی مورد نیاز است تا این دوره را با حداقل صدمه سپری نماییم و فضای فرهنگ و هنر را به اصطلاح سرپا نگه داریم و بعد از این دوران با قوت بیشتری به کار خود ادامه دهیم.
صالحی خاطرنشان کرد: در این زمان فضای حوزه مجازی را با اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر بیشتر کردیم و از قبل هم این نیاز دیده می شد. جریان کرونا لزوم این اتفاق را بیشتر آشکار کرد که اصحاب فرهنگ و هنر به این فضا بیشتر نزدیک شوند و کنسرت آنلاین واکران آنلاین و اجرای آنلاین نمایش ها بر این اساس است. جشنواره موسیقی جوان را آنلاین برگزار کردیم و آموزشگاه ها با این نگاه بیشتر خویش را تطبیق داده اند.
وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی به کمک فضای حقیقی آمده است و باید برای صیانت از مالکیت معنوی و فضای اقتصادی این محیط تدبیری اندیشیده شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ذائقه سازی یکی از مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد. در کنسرت آنلاین و اکران آنلاین این ذائقه شکل گرفت و ذائقه ها به این سمت و سو در حال نزدیک شدن است. در اجراهای صحنه ای، افراد محدودی به سالن می رفتند اما فضای مجازی بستر بیشتری را بوجود می آورد و این مهم به افزایش درآمدها منجر می شود.
*موفقیت رسانه ها در انتشار اخبار کرونا
صالحی درباره موفقیت رسانه ها در انتشار اخبار کرونا هم اظهار داشت: حوزه رسانه سریع تر از دیگر حوزه ها درباره مساله کرونا درگیر شدند. ۱۶ بهمن بود که مسؤلان وزارت بهداشت با رسانه ها جلسه ای درباره کرونا در دیگر کشورها داشتند و در آن زمان هنوز بیماری در کشور پدید نیامده بود. بعد از اعلام رسمی و شکل گیری ستاد مبارزه با کرونا و کمیته اطلاع رسانی، فعالیت ها هم دراین حوزه(رسانه) شروع شد. کنار کمیته اطلاع رسانی، ستاد خبری داشتیم که تلفیقی از نمایندگان دستگاه های اجرایی و خبرگزاری های مهم و صدا و سیما بود. در ذیل ستاد خبری، کارگروه اقدام خبری و ستاد خبری داریم که دستگاه های اجرایی و خبرگزاری ها و صدا و سیما را در آنها داشتیم.
وی افزود: در کنار این ترکیب شورای اطلاع رسانی استان ها را با ریاست استاندار و دبیرکلی مدیران ارشاد داشتیم و ستاد خبری استان ها هم فعال بودند. صدا و سیما، ۱۰ خبرگزاری اصلی، ۵۰ سایت های خبری، ۱۰۰ شبکه اجتماعی، ۲۰۰ رسانه خاص استانی با مجموعه کمیته اطلاع رسانی همکاری داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در شرایط خاصی بودیم در ابتدای کرونا، تلاش رسانه های بیرونی بر این بود که کرونا را به پاشنه آشیلی برای نظام تبدیل کنند اما مرجعیت کرونا در داخل قرار گرفت و صدا و سیما و خبرگزاری ها، سایت ها، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی به میدان آمدند و جلوی شایعات ایستادند. جریان اطلاع رسانی کشور پا به پای جریان درمان حرکت کرد و نقش صدا وسیما در این برهه خاص و درخشان بود. غیر صدا و سیما که حجم تولیداتش بالا بود تا تیرماه ۱۰۰ هزار خبر و مصاحبه و گزارش دراین زمینه داشتیم.
*نظارت بر تولیدات فرهنگی و هنری و ضعف نظارت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت بر تولیدات فرهنگی هم اظهار داشت: فضای نظارت های فرهنگ و هنر مسیری است که باید توازن و تعادل در آن حفظ شود. یک بخش مجال دادن برای آزادی ها و خلاقیت های فردی است و خلاقیت نیاز دارد و اقتضای آن این است که فرد خویش را با بال و پر ببیند نه ضعیف. هرچه بتوانیم جریان خلاق خویش را نگه داریم محصولات می تواند جاذبه های بیشتری داشته باشد. بخش دیگر حفاظت به ارزش های اخلاقی و هنجارهای عرفی است که بخش هویت ساز جامعه به حساب می آید. وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این دو مهم را متعادل پیش ببرد و ظرافت و سختی کار در این است.
صالحی خاطرنشان کرد: تلاش من این بوده که به این نگاه معتقد باشم و این نگاه را در مقام عمل پیگیری کنم. امکان دارد عده ای تنها از منظر خطوط قرمز مساله را دنبال کنند و برخی امکان دارد آزادی در تولید آثار فرهنگی و هنری را به منزله تولید بدون خط قرمز بدانند و هرچیزی را بدون ارزش های اخلاقی بیان کنند.
وی افزود: تلاش ما این بوده که فکر نماییم و به عمل برسانیم. ۹۵ هزار عنوان کتاب، بیشتر از ۲۰۰ فیلم، ۱۷۰۰ نمایش در تهران، ۲۰ هزار ترانه برای مجوز درخواست داشته اند. در این حجم کتاب هایی مشروط می شوند و برخی غیرمجاز اعلام می شود. احیانا فیلمی و موسیقی و نمایشی غیرمجاز و یا مشروط می شود. جریانی به این اتفاق به این دید می نگرد که وزارت ارشاد با آزادی اندیشه مخالفت دارد و وزارت ارشاد سانسورچی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در فضای مجازی این حملات به وزارت ارشاد را ببینید. اما این گروه به دو نکته توجه کمتری می کنند؛ امکان دارد در بین آثار برخی نابحق مشروط شود و اشکالاتی در این بخش وجود دارد. انتخاب بر مبنای سلیقه یا شتاب زدگی دلیل این مهم می باشد. ما ارزش های اخلاقی و اجتماعی داریم و نمی توانیم بی تفاوت باشیم و احساس نماییم همه خاکریزها را باید نابود نماییم.
صالحی خاطرنشان کرد: طرف مقابل هم نظارت ها را کم می بینند. تصور بر این است که فیلم یا نمایش یا کتاب و موسیقی بدون بررسی و به سادگی مجوز می دهد در صورتیکه اینگونه نیست و تلاش می نماییم در گفتگو با مولفان و تهیه کنندگان موارد را به حداقل برسانیم اما همه موارد مورد بررسی قرار می گیرند. همانطور که برخی اثار به ناحق مشروط می شوند برخی آثار هم به ناحق مجاز می شوند و سلیقه ای باعث می شود اثری پذیرفته شود.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از بحث های مهم برای ما حوزه زبان فارسی است، توضیح داد: میراث ملی ما زبان فارسی است و با میراث دینی ما عجین شده وباید به آن تعصب داشته باشیم. در حوزه شعر و ترانه و موسیقی باید توجه بیشتری داشته باشیم البته در شورای موسیقی برجستگان حوزه شعر و ادبیات فارسی حضور دارند و این افراد جایگاه مشخصی دارند. موج هایی که به صورت موسیقی زیرزمینی و آنطرف آبی، فشارهای زیادی به ما وارد می نماید. ۲۰ هزار درخواست صدور مجوز عرضه می شود و تعداد آثار مردودی بسیار زیاد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بحث دیگر که باید حساسیت داشته باشیم اخلاق انسانی است. هنر باید با اخلاق انسانی مناسبات روشنی داشته باشد. ما شاهد فضای متراکم کارهای مختلف و عجیب و غریب هستیم و تلاش می نماییم اصلاحیه هایی عرضه شود که در مواردی پذیرفته نمی گردد.
صالحی در مورد تولید فیلم برای اسطوره ها هم تصریح کرد: یکی از خصوصیت های سینما این است که می تواند اسطوره های تاریخی و ذهنی را به اسطوره های تصویری مبدل کند و جامعه بدون اسطوره جامعه پایدار و با هویت نیست. انتظار از سینمای ایران بالاست و در منطقه سینمای ایران بی رقیب است و ظرفیت انسانی و تکنیکی و هنری ما بسیار قابل توجه است. در این راه قدم هایی برداشته شده که همچون آن می توان به فیلم چ و یا فیلم ۲۳ نفر اشاره نمود و چند کار قابل توجه در این حوزه داریم.
وی درباره تولید تئاتر با نمایشنامه ایرانی هم اظهار داشت: ما از دهه ۴۰ با مبحث داشتن تئاترهای ایرانی درگیر بودیم و این دغدغه وجود داشته و دارد که تئاتر ایرانی با مفاد ایرانی داشته باشیم. در این جریان پیش آمدیم اما قوی نشدیم. قدم های قابل توجهی را با این نگاه برداشتیم. هنرهای نمایشی که با مضمون و فرم ایرانی کم نیستند اما جریان عرضه تئاتر با مفاد خارجی بسیار است. چاره این است که تئاترهای ایرانی را بیشتر در معرض عموم قرار دهیم و کمک نماییم این آثار فرصت بیشتری برای دیده شدن پیدا کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب