به گزارش آبی طرح به نقل از خبر آنلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه ۱۴۶ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست «غلامعلی حداد عادل» كه به بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه در مقطع كارشناسی اختصاص داشت، حداد عادل اظهار داشت: انطباق برنامه های درسی با ارزش های دینی در هر رشته ای دارای معنای مختص به خود است. وی اضافه كرد: معنای انطباق با ارزش های دینی به آن معنا نیست كه نظریات معارض و مخالف با اسلام تدریس نشوند، بلكه پژوهش انتقادی لازمه این نگاه است. برخورد حذفی كه در ابتدای تأسیس دانشگاه به فلسفه اسلامی شكل گرفت، باعث شد فلسفه اسلامی هیچ گاه در دانشگاه ها جدی گرفته نشد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در همان زمان دانشكده معقول و منقول كه بعداً دانشگاه الهیات نام گرفت، كانون تدریس فلسفه اسلامی بود ولی كلاً این فلسفه منزوی بود. معتقدیم فلسفه به اعتبار فلسفه بودن باید مطالعه شود و غربی و شرقی بودن و یا سنتی و مدرن بودن باعث نمی گردد تا مكاتب فلسفی را به حاشیه برانیم. رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: با این نگاه ما به این نتیجه رسیدیم كه باید ساختار آموزشی رشته فلسفه هم متحول شود و فلسفه به صورت كارشناسی ارشد پیوسته تعریف شود، ولی از آنجائیكه این طرح هنوز به مرحله اجرا درنیامده و ساختار كنونی رشته فلسفه كه در خصوص جدایی دوره كارشناسی از ارشد است، همچنان به قوت خود باقی است. كارگروه فلسفه، برنامه ای در حد دوره كارشناسی را هم تدوین كرده كه در این جلسه مطرح و بعد از تصویب بعنوان برنامه جدید دوره كارشناسی رشته فلسفه عرضه خواهد شد. در ادامه این برنامه، « سیدحمید طالب زاده» دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی هم با تشریح تاریخچه تدریس رشته فلسفه در دانشگاه ها اظهار داشت: برنامه رشته فلسفه در كارگروه فلسفه به صورت كارشناسی ارشد پیوسته تدوین شده و هدف این رشته تربیت افرادی صاحب فكر و اندیشه است. اكنون بیش از ۲۰ گرایش در مقطع دكترای رشته فلسفه وجود دارد. برای تدوین این برنامه درسی نظرات همه كارشناسان و اساتید این رشته دریافت شد و پس از بازنگری و ویرایش برنامه درسی رشته فلسفه با همكاری اساتید فلسفه در حوزه علمیه قم این برنامه چند بار مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت. شجاعی دبیر كارگروه فلسفه هم به تشریح ابعاد مختلف این برنامه درسی پرداخت و اظهار داشت: در تدوین این برنامه درسی از سوابق برنامه ریزی درسی در كشور استفاده شده است. در تدوین برنامه درسی دوره كارشناسی رشته فلسفه تلاش بر پیوستگی و انسجام بین واحدهای مربوط به فلسفه اسلامی و فلسفه غرب بوده است. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: تدریس متون اصیل فلسفی چه در فلسفه اسلامی و چه فلسفه غرب یكی از رویكردهای اصلی در این برنامه درسی است. ضرورت آموزش بنیادین فلسفه به منظور فهم بهتر سایر شاخه های علوم انسانی، توجه به پیوستگی مقاطع تحصیلی در رشته فلسفه، جدی گرفته شدن سرفصل فلسفه علم در این برنامه درسی، آموزش مهارت نگاشتن متون و مقالات فلسفی، ضرورت مطالعه تاریخ در رشته فلسفه به دلیل پیوستگی تحولات اجتماعی با تحولات فلسفی، آشنایی با ادیان ابراهیمی برای شناخت فلسفه قرون وسطی، در نظر گرفتن پیوستگی و تسلسل در سنت فلسفه اسلامی، دقت در انتخاب منابع درسی، ضرورت تدریس روش تحقیق، در نظر گرفتن كلام اسلامی بعنوان یك سرفصل مستقل، تدریس دقیق و هدفمند فلسفه هنر، توجه به فلسفه سیاسی و در نظر گرفتن مكاتب مختلف فلسفه اسلامی همچون نظرات و پیشنهادات اعضای شورا در ادامه این جلسه بود. در انتها این جلسه برنامه درسی رشته فلسفه در مقطع كارشناسی برپایه رای اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصویب نهایی شد. /6262