در گفت وگو با آبی طرح مطرح شد؛
عکاسی پایه و اساس فیلمسازی است
آبی طرح: حسن غفاری عکس را پایه تولید فیلم در نگاه عینیت گرایی و ذهن گرایی برشمرد و بیان کرد عکس در نخستین قدم های ایجاد فیلم، به کار می آید.
به گزارش آبی طرح به نقل از مهر، حسن غفاری از چهره های نام آشنای عکاسی مستند مردم نگاری در کشور است. وی تجربه بالاتر از سه دهه عکاسی از موضوعات مختلف مستند، مردم نگاری ایلات و عشایر، اقوام ایرانی و … را در کارنامه خود دارد و سال هاست با مجلات و خبرگزاری های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری همکاری می کند. وی در ۲ دوره از جشنواره تلویزیونی مستند نیز داور بخش عکس بود و به داوری آثار راه یافته پرداخت. حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت عکس به عنوان یکی از مواد خام اصلی پژوهش در سینما، به اهمیت جشنواره تلویزیونی مستند و سطح هنری آن اشاره نمود. غفاری «عکس» را قدم اصلی برای تولید فیلم توصیف کرد و اظهار داشت: می توان اظهار داشت که عکس، پایه تولید فیلم در نگاه عینیت گرایی و ذهن گرایی است و در نخستین قدم های ایجاد فیلم، به کار می آید. عکاسی در فیلمسازی شبیه به نردبان برای رسیدن به یک ارتفاع است. از همین رو می توان گفت پایه و اساس آموزش فیلمسازی، فیلمبرداری، انتخاب سوژه، مطالعه و پژوهش فیلمسازی با عکاسی شروع می شود. این هنرمند عکاس توضیح داد: البته در دوره ای برمبنای برخی ساده انگاری ها پس از رواج ویدئو و سرآغاز دیجیتال در امر آموزش و تولید فیلم، کار با دوربین عکاسی و تولید عکاسی کنار گذاشته شد اما امروزه، فیلمسازان متوجه شده اند که در همراه شدن با عکاسی علاوه بر ایجاد صرفه اقتصادی، می توان در ایجاد محتوا از غنای تصویری بیشتری بهره مند شد. علاوه بر این، عکس ها سندی برای چگونگی ساخت فیلم و تبلیغات آن به شمار می روند. وی ضمن برشمردن فاکتورهای اصلی هنر عکاسی اظهار داشت: در بین ابزارهایی که مردم نگارها برای جمع آوری مستندات کارهایشان استفاده می نمایند (اعم از عکسبرداری، یادداشت، مصاحبه، جمع آوری اشیا، تکمیل پرسشنامه، تحقیقات میدانی و …)، عکس در موقعیت کامل تر و توانمندتری قرار دارد. عکاسی اتفاقی است که سریع به وقوع می پیوندد و نمایش آن در محیط های دیگر سهل الوصول تر است. علاوه بر این، عکاسی نسبت به دیگر روش های مطالعات میدانی، صادق تر، راستگوتر و ارزان تر است و می تواند اطلاعات محیط را دقیق تر به نمایش بگذارد. وی اشاره کرد: در عکاسی می توان با بهره گیری از تنوع لنزی زاویه دید فراتر از چشم را تنظیم کرد و میدان دید وسیع تری به وجود آورد. به این علت از ظرفیت تصویری بیشتری برای مستندات برخوردارست. برای حفظ راکورد صحنه، گریم، لباس و … هم از عکس کمک گرفته می شود. غفاری عنوان کرد: برای موفقیت در باورپذیری و ایجاد تأثیر فیلم و عکس مستند به مطالعه و پژوهش احتیاج داریم، تاکید و دقت نظر بر جزییات و ریزه کاری، همراهی کردن موضوع، وابستگی و پیوستگی به موضوع مواردی است که می تواند سبب موفقیت در اثرگذاری بیشتر فیلم و عکس مستند شود. وی با تأکید بر این که عکس، نوعی حافظه تصویری ثانویه است، اظهار داشت: عکس ها ما را یاری می کنند که از خط سیر اصلی پژوهش خود دور نشویم و خروجی تاثیرگذارتری را پیش روی مخاطب قرار بدهیم. علاوه بر این، عکس ها قدرت اسنادی دارند و به این علت بارها مورد رجوع قرار می گیرند. یادداشت برداری نوشتاری در مشاهده عینی می تواند خطاپذیرباشد و در آن امکان جابه جایی و تغییر جزییات وجود دارد اما در تهیه مجموعه عکس بمنظور یادداشت برداری تصویری صحت و سلامت بیشتری دیده می شود. غفاری با اشاره به جشنواره تلویزیونی مستند، بیان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند پس از ۷ دوره برگزاری، توانسته اثرگذار باشد و عکاسان زیادی را برای حضور در این رویداد قانع نماید. این رویداد، در تقویم سالیانه عکاسان قرار گرفته و همه ساله آنها منتظر برگزاری آن هستند. حضور عکاسان در جشنواره تلویزیونی مستند می تواند سرخط هایی برای فیلمسازان مستند و حتی داستانی باشد و آنها را به سوژه های جدیدی برساند. خوشبختانه عکس، تبدیل به یکی از سرشاخه های اصلی و جدی در جشنواره تلویزیونی مستند شده است، چونکه تصاویر ارسالی توسط عکاسان حرفه ای انتخاب و داوری می شوند. علاوه براین، تمهیدات خوبی برای نمایش تصاویر ارسالی درنظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به چاپ عکس ها در کتاب جشنواره اشاره نمود. همه این اقدامات نشان میدهد که رشته عکاسی، بخش مهمی در جشنواره تلویزیونی مستند است. وی بیان کرد: بصورت معمول، خیلی از این مستندسازان، علاوه بر فیلم، تصاویر خودرا نیز برای جشنواره ارسال می کنند. علاوه بر این، تعدادی از عکاسان فعال کشور نیز که در طول سال به اقصی نقاط ایران سفر می کنند، تصاویر خودرا به این رویداد ارسال می کنند. این مساله به مفهوم این است که جشنواره تلویزیونی مستند پذیرای فرهنگ های متنوع ایران، سلیقه های گوناگون هنری، ژانرها و نگاه های متفاوت هنرمندان است. غفاری در آخر با تأکید بر این که روش برگزاری خیلی از جشنواره ها تکراری شده و باید تغییراتی در بخشنامه جشنواره ها ایجاد شود، اظهار داشت: به یاد دارم که سال قبل قرار شد تغییرات اساسی در فراخوان و بخشنامه جشنواره ایجاد شود. تاکید شد که بخش مهمی از تمرکز جشنواره باید بر مجموعه عکس ها با محوریت موضوعات مهمی همچون طبیعت، مسائل اجتماعی، مردم نگاری، معماری و … معطوف شود. از سویی دیگر روش برگزاری چنین رویدادهایی و روبه رو شدن با سلیقه عکاسان در دنیا تغییر کرده است. به نظرم اگر جشنواره به سمت پروژه های باز انتخاب عکاسان از سراسر کشور و پشتیبانی از آنها بمنظور تکمیل کارهای نیمه تمام شان برود می توان اتفاقات بهتری را رقم زد و ایده های جذاب تری را ارائه نمود. اگر جشنواره بتواند بخشی را به عنوان پشت صحنه فیلم های مستند ایجاد بکند و بوسیله عکس به جریان ساخته شدن فیلم های مستند بپردازد، می تواند پیوند محکم تر و قوی تری را بین بخش عکس و فیلم برقرار کند.
منبع: آبی طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب