رضا رشیدپور:

خوانندگان رپ برای مجوز باید پاپ بخوانند

خوانندگان رپ برای مجوز باید پاپ بخوانند آبی طرح: آبی طرح: اینروزها انتشار تیترها و توییت ها با کژتابی رایج شده، نقد و زدن و ردشدن از روی اشخاص و جریان هایی که با آنها زاویه داریم هم مرسوم می باشد، ولی در همه این احوال رعایت حداقل انصاف شرط لازم است. همچون در همین تیتر که خواندید.


حسین قره: اما ماجرای این تیتر و توییت «خوانندگان رپ برای مجوز باید رپ بخوانند» از کجا شروع شد. ۱۵ مردادماه امسال خبرگزاری برنا از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد درباب مجوز گرفتن سه خواننده مشهور رپ «حمید صفت»، «چَرسی» و «دِدان» پرسید که وزیر جواب داد: من در جریان ریز صدور این مجوزها نیستم.
او افزود: جزییات مجوز دار شدن سه خواننده رپ را آقای سالاری معاون امور هنری و امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید پاسخ بدهند. بنای ما در وزارت ارشاد این بود که مجوزهایی که اغلب بصورت سلیقه ای مدیریت می شد را بررسی نماییم و این سلیقه ها را تبدیل به قانون نماییم. نتیجه آن شد سند موسیقی، سند سینما، سند هنرهای نمایشی، سند معماری و... شد.
وی در آخر هم تاکید کرد: من در جریان ریز صدور این مجوزها نیستم. سالاری معاون امور هنری می توانند پاسخ دقیق بدهند.
این صحبت های وزیر و طرح مسئله مجوز به سه خواننده رپ به موجی در رسانه ها تبدیل شد.
خبرآنلاین جهت بررسی این مسئله گفتگویی با روزنامه نگار و پژوهشگر موسیقی علی شیرازی انجام داد و در آن این مساله مورد بررسی قرار گرفت که می توانید بخوانید: امیر تتلو چون نتوانست مجوز دریافت کند، به سمت ادبیات شرم آور حرکت کرد/ چرا یک موسیقی باید ممنوع شود؟ نمی شود به زور سلیقه سازی کرد
در ایام پس از آن خبرنگاران به سراغ «محمود سالاری» معاون امور هنری وزارت ارشاد رفتند و درباره ی صدور مجوز برای خوانندگان موسیقی رپ از او پرسیدند، سالاری ضمن رد مجوز برای خوانندگان موسیقی رپ اظهار داشت: صدور مجوز برای سه خواننده رپ حقیقت ندارد و افزود: قاعدتاً هنوز مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده است. مجوزی برای اثری صادر گردیده است که پاپ بوده است و آن خواننده ای که مشهور به رپ خوانی است در آن اثر رپ نخوانده و ژانرش پاپ است. در حقیقت ما به موسیقی پاپ او مجوز دادیم. دو اسم دیگری هم که مطرح شده بود را بررسی کردم، آن دو خواننده هم قرار بر این بود که اگر در گونه پاپ بخوانند مجوز بگیرند.


مسئله اینجاست که سالاری نمی گوید، برای آنکه مجوز رپ بگیرید باید پاپ بخوانید، همه آنانی که با ساختار درخواست مجوز هر نوع کار و اثر ادبی و هنری در وزارت ارشاد آشنایی دارند، می دانند، هنرمند باید اثری را ارائه کند و پس از بررسی کارشناسان مجوز صادر شود. می توان به کل این ساختار ایراد گرفت که هنرمند اصلاً چرا باید مجوز بگیرد، می تواند اثرش را منتشر کند مثل همه جای دنیا، بعد از نظر عرف اجتماعی و ملی مورد قضاوت مردم قرار گرفته و آن وقت است که اثر یا موردپسند ملی و جهانی می شود و یا نمی گردد، هر نوع هزینه معنوی و مادی آن کار هم با خود هنرمند است. درباره ی این سرفصل بسیار می توان صحبت کرد. آثار هنری هم مثل سایت ها و خبرگزاری ها در ایران می توانند بعد از انتشار مورد ارزیابی قرار بگیرند و... مثال های آن بسیار است. با همه این اوصاف اینکه بگوییم به خواننده رپ گفته اند پاپ بخوان بعد بیا مجوز رپ بگیر این عین کژتابی رسانه ای است. این توییت که رضا رشیدپور آنرا از تیتر رسانه ها - احیانا بدون خواندن اصل خبر - منتشر نموده و در خیلی از رسانه های دیگر نیز منتشر شده؛ فروکاستن امر مهم فرهنگی به یک لطیفه و خوشمزگی است.
این که چند کارشناس با ربط و بی ربط در جایی بنشینند و متولی فکر مردم باشند و بگویند آنها چه گوش کنند و چه گوش نکنند، چه ببینند و چه نبینند و اصلاً معلوم نباشد چه کسی با چه ملاک و معیاری به آنها چنین مجوزی داده است که خودشان هر کار و اثری را ببینند؛ ولی قیم وار تشخیص دهند مردم نباید آن آثار را ببینند، مسئله ای است که باید درباره ی آن در دولت جدید بصورت جدی بحث کرد و مورد واکاوی قرار داد.
عملکرد وزارت ارشاد دولت سیزدهم جای نقد جدی دارد و در خیلی از حوزه ها می توان ورود کرد و با پرسش های جدی مسائل اصلی را زیر ذره بین گذاشت؛ اما با کژتابی فرصت ها ازدست رفته و محصول فکری درستی به دست نمی آید.

سالاری در همان گفت و گو از تشکیل کارگروهی برای مجوز دادن به رپ می گوید و اضافه می کند: ما کارگروهی را درباب بررسی ژانر موسیقی رپ داریم؛ اما این بین اختلاف نظر بسیار زیاد است. رپ یک سبک زندگی است که با خودش چیزهای زیادی به همراه دارد؛ بدین سبب فقط نباید واژه ها و نت ها را کنار هم دید. به این علت هنوز به جمع بندی قطعی دراین خصوص نرسیده ایم.

همین نکته محمود سالاری جای بحث بسیاری دارد، حداقل ۲۰ سال (اگر بیشتر نباشد) از عمر موسیقی زیر زمینی و تولید آثار رپ در کشور می گذرد، برخی از خوانندگان این سبک از ایران هم مهاجرت کرده اند و بازار کار مفصلی در خارج از ایران دارند، در شبکه های ماهواره ای و در گوشیهای جوانان رپ ایرانی تمام فضا را گرفته است. امروز توماج صالحی خواننده رپ در زندان به سر می برد، «هیچکس» و «یاس» و... از ایران رفته اند، این همه موزیک ویدئو در این فضا تولید شده، چه بسیاری که تلاش می کنند متعهد بخوانند و درد جامعه را بازتاب دهند، چه بسیاری که با طنز به این موسیقی رنگ و بو داده اند، بسیاری هم با ناسزا و فحش، آن وقت وزارت ارشاد حداقل پس از سه دولت کارگروهی تشکیل داده است که درباره ی رپ هنوز به نتیجه نرسیده اند. این دور بودن مدیران از فضای فرهنگی و دیوارکشی خود یک مسئله مهم می باشد. این که در وضعیت اضطرار و بعد از وقایع و حوادث تلخ و دردناک درگذشت مهسا امینی در اواخر پاییز و زمستان ۱۴۰۱ وزارت ارشاد حتی به خوانندگانی که تابه حال روی صحنه را ندیده اند، رویشان زوم می کند و قلبشان بوم بوم می کند و مجوز کنسرت می دهد، آن وقت خواننده متعهدی که رپ می خواند را محدود می کنند و مجوز نمی دهند، جای بحث دارد و می توان آنرا به چالش کشید.



منبع:

1403/05/26
15:06:36
5.0 / 5
303
تگهای خبر: ادبیات , خواننده , زندگی , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است