گزارش آبی طرح؛
چه آلبوم هایی در ایام آخر اسفند منتشر شدند؟
به گزارش آبی طرح، چند آلبوم طی روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در چارچوب گونه های متنوع موسیقایی پیش روی مخاطبان در حوزه نشر دیجیتالی آثار هنری قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگارمهر، بعضی از هنرمندان فعال عرصه های مختلف موسیقی طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ مبادرت به انتشار تازه ترین آثار خود در حوزه نشر دیجیتال کرده اند.
«زخمه های جاودانه»؛ شنیدن بخشی از زحمات هشتاد ساله استاد
آلبوم «زخمه های جاودانه» یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در فرایند فروش محصولات موسیقایی است که مشتمل بر عرضه آثار منتخب مرحوم فرهنگ شریف از مدرسان و هنرمندان شاخص و پیشگام موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این مجموعه آمده است:
«مجموعه حاضر چکیده ای است، برآمده از هشتاد سال تلاش بی وقفه هنرمندی که آوای سازش به گوش ایرانیان طنین انداز است؛ گویی صدای تار در حافظه شنیداری مردم ایران با این سونوریته حک شده است.
نوازندگی تار به سبک روانشاد استاد فرهنگ شریف بعنوان یکی از ستون های شناخت تار ایرانی در کنار دیگر سبک و سیاق های تارنوازی کاملا شناخته شده و پذیرفته شده است.
گرچه نمی توان روشی واحد برای آموختن این سبک نوازندگی ابداع کرد؛ اما نگاهی جامع به ابعاد مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی می تواند راهگشای فراگیری راز و رمز این شیوه باشد تا بتوان همه آنها را در کنار هم پذیرفت و خانواده بزرگ موسیقی ایرانی را که سلیقه های متنوعی در برمی گیرد، شناخت.
این مجموعه که شامل هفت آلبوم و یک جلد کتاب است، به قلم هنرمندان گرانقدر جناب استاد فرهاد فخرالدینی و جناب استاد حسین علیزاده در وصف استاد فرهنگ شریف و خط جناب استاد یدالله کابلی روی طرح جلد، مزین شده است.»
«موسیقی لرستان»؛ شنیدن تنبورلکی امام قلی امامی
«موسیقی لرستان» هم آلبوم جدیدی درحوزه موسیقی نواحی ایران است که در چارچوب پروژه موسیقی نواحی ایران مؤسسه ماهور پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در این آلبوم موسیقی ۱۷ قطعه موسیقایی با هنرمندی امام قلی امامی نوازنده تنبور لکی و پوریا فرجی و تاراله وردی انتشار یافته است.
«شاررا»، «نقاره»، «گل خاک»، «چَپی»، «قطار»، «هَل پَرکه»، «سحری»، «یاری»، «طرز»، «فرنگی رضا قلی»، «فرنگی بهمن میرزایی علی اللهی»، «فرنگی خان میرزایی»، «مالَ ژیری»، «خریوی»، «برزه کویی»، «پاوه موری» قطعاتی هستند که در این آلبوم شنیدنی شده اند.
«جایی باستانی»؛ سیری آزاد در یک جریان ملودیک
آلبوم «جایی باستانی -۱» عنوان یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در بازار موسیقی است که اخیرا با هنرمندی احسان بنی طبا پیش روی مخاطبات قرار گرفته است.
«برخاستن»، «آشوب»، «محوشدگی»، «اشک»، «مرثیه»، «شفق»، «فلق»، «بازگشت»، «یگانگی»، «تجلی»، «ابدیت» و «عدم» عناوین آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:
«آلبوم موسیقی «جایی باستانی» حدیث اُنس و فراق و عشق خداوندگاری از شکوه و عظمت با جانِ جهان است.
این کانسپت آلبوم مبتنی بر سیری آزاد از جریان ملودیک بر بستر صوتیِ شکل گرفته در فواصل میکروتونال گام چهارگاه در تلفیق با گام دوماژور است و شاید مهم ترین شاخصه آن، فرم میکروتونال دِرُن این آلبوم است که می تواند ظهوری نو در جریان موسیقیِ مبتنی بر فواصل موسیقایی ایرانی را نوید دهد.»
«میهنم سلام»؛ شنیدن یک اثر موسیقایی با صدای سالار عقیلی
آلبوم «میهنم سلام» هم عنوان یکی دیگر از آثار تازه انتشار یافته عرصه موسیقی است که با آهنگسازی پیمان سلطانی و خوانندگی سالار عقیلی دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.
این آلبوم مشتمل بر هشت قطعه موسیقایی است که ترانه های توسط بیژن ترقی، غلامرضا سلیمانی و عارف قزوینی سروده شده است.
«میهنم سلام»، «واریاسیون»، «ساز و آواز»، «دیرینه»، «فغان برای دو کمانچه»، «واریاسیون برپایه قطعه ایران جوان» آثاری هستند که در این اثر دیجیتال به چشم می خورد.
«آتش عشق»؛ سیری درموسیقی ردیف دستگاهی ایران
آلبوم «آتش عشق» هم عنوان یکی دیگر از آثار تازه انتشار یافته بازار موسیقی است که با آهنگسازی و تنظیم حسین قاسم زاده و خوانندگی مهران زرین پور در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
حمید قنبری نوازنده تمبک و دایره، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه و ویولن، میلاد محمدی نوازنده تار و تارباس، مریم خدابخش نوازنده عود، علی عابدین نوازنده سنتور، حسین قاسم زاده نوازنده نی، حسن خدایی نیا صدابردار گروه اجرایی این آلبوم را می سازند.
«آتش عشق» با شعر سعدی، «تک نوازی سنتور»، «آوازعشق» با شعرابوسعید ابالخیر، «بیدل» با شعر مولانا، «تک نوازی تار» و «طرب» با شعر مولانا همچون قطعاتی هستند که در این آلبوم انتشار یافته اند.
«سنگ خارا»؛ شنیدن یک نگرش نو به اصالت ها
آلبوم «سنگ خارا» مشتمل بر اجرا و بازخوانی آثار منتخب زنده یاد علی تجویدی موسیقیدان پیشگام کشورمان با نوازندگی ویولن، نوازندگی پیانو و تنظیم بابک شهرکی در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
«سنگ خارا»، «تنها منشین»، «دیدی که رسوا شد دلم»، «بازگشته»، «آشفته حالی»، «رفتم که رفتم»، «رفتم و بار سفر بستم»، «پشیمانم»، «آتش کاروان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند. این در شرایطی است که بابک شهرکی صدابردار، رضا خرم مدیر اجرایی، پرهام عرب (موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش) طراح گرافیک و معین هاشمی نسب عکاس روی جلد دیگر عوامل اجرایی پروژه را می سازند.
بابک شهرکی متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. از سال ۶۵ نزد همایون خرم ویولن را یاد گرفت. بعد از تحصیلات دوره دبیرستان به دانشکده موسیقی رفت. او اساتید دیگری چون ابراهیم لطفی و حسن ریاحی در ویولن و داود گنجه ای و محمد مقدسی در کمانچه داشت. وی علاوه بر نوازندگی، آهنگسازی هم می کند و در آلبوم های زیادی هم با هنرمندان دیگر همکاری داشته است.
«موسیقی عرب های خوزستان»؛ شنیدن موسیقی صحرا نشینان در سه نوع
«موسیقی عرب های خوزستان» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های در رابطه با موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونه های دیگر این منطقه است که وارد فرایند فروش محصولات موسیقایی شد.
محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی در رابطه با مجموعه «موسیقی عرب های خوزستان» نوشته است:
«در ایران، بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را می توان، بر مبنای نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد. به جز سه نوع موسیقی «حَضْری» (شهری)، موسیقی «شَعبی رِیفی» (مردمی روستایی) و موسیقی مردم پسند، گونه های دیگری هم در بین عرب های خوزستان رایج است.
نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، سوگواری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است، ولی در فعالیتهایی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئینی، بازی های کودکانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، میتوان گفت، موسیقی در درجه دومِ اهمیت قرار می گیرد؛ به صورتی که گاهی هم این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار می گردند.
نکته بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه گردد مستقل بودن بیشترِ مراسم و فعالیتهای فرهنگی اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. ازاین رو، کارگان (رپرتوآر) های موسیقی آنان کاملا متفاوت با یکدیگر اجرا می شود.»
درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار؛ شنیدن ضبط های استاد فقید
آلبوم «درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های انتشار یافته در بازار موسیقی است که به همت نشر ماهور در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است:
مجموعه حاضر شامل ضبط های خصوصی است که مرحوم داریوش صفوت طی چند سال سر کلاسش اجرا کرده است. شیوه آموزش جلسات خصوصی معمولا بدینگونه بود که او بر مبنای برنامه تدریس هر جلسه، در کنار پرداختن به جزئیات و ظرایف هر قطعه، بخشی از جلسه را هم به ضبط قطعات اختصاص می داد. اجرای این قطعات معمولا از روی نت و با تمپوی آهسته و گاهی همراه با توضیحات شفاهی بود.
بخش عمده ای از جلسات تدریس، به ردیف ابوالحسن صبا همچون ردیف سه تار، سنتور، و ویولن اختصاص یافته بود. البته به جز ردیف سه تار صبا، مرحوم صفوت، ردیف سنتور و برخی قطعات ردیف ویولن را برای اجرا روی سه تار تنظیم و تدریس می کرد. بعد از حدود بیست سال، برخی شاگردان مجموعه ضبط های خویش را در اختیار خانواده او قرار دادند تا بعنوان یادگار ثبت و ضبط شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب