پسر رئیس اسبق بانک مرکزی بدون رانت کارگردان شد؟

پسر رئیس اسبق بانک مرکزی بدون رانت کارگردان شد؟ به گزارش آبی طرح، مهر نوشت: علیرضا قاسم خان تهیه کننده فیلم «ستون 14» به کارگردانی امیرحسین همتی فرزند رئیس اسبق بانک مرکزی ضمن اشاره به علل شکست این فیلم در گیشه، به توضیحاتی در رابطه با همکاری با این کارگردان پرداخت.


علیرضا قاسم خان تهیه کننده فیلم سینمایی «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی که روزهای پایانی اکران عمومی خود در سینماها را طی می کند، درباره ی وضعیت فروش این فیلم اظهار داشت: به نظرم صحبت درباره ی شرایط فروش فیلم ها در وضعیت فعلی سینماهای کشور، بیش از جنس حرف های انتزاعی است. چونکه پیش از وضعیت فروش یک فیلم، ما باید درباره ی وضعیت سینمای ایران صحبت نماییم. سینمای ایران امروز با فراگیری پلت فرم ها و مدلهای تازه تماشای فیلم ها مواجه می باشد که قبل تر درباره ی آن فکری نکرده بودیم و برای احیای خود نیاز به بازاندیشی در این زمینه ها دارد.
وی در پاسخ به این که در همین شرایط هم فیلم هایی هستند که فروش خیلی خوبی را تجربه می کنند، توضیح داد: دراین زمینه دلیل اصلی را باید در نوع ارتباط سینمای ایران با جامعه ایرانی جستجو کرد. واقعیت این است که نسل جدید ما که گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال را در بر می گیرد و مخاطبان بالقوه سینما محسوب می شوند، اطلاعات بصری و ذائقه تصویری خودرا تنها بوسیله تماشای فیلم بر پرده سینما تامین نمی کند و بنا بر این ما ناگزیریم به روش های دیگر عرضه آثار خود هم فکر نماییم.
تهیه کننده «ستون ۱۴» افزود: در حوزه توفیق فیلم ها، مسائل دیگری مانند هنرپیشه ها هم تعیین کننده هستند. برخی فیلم های موفق امروز بازیگرانی دارند که با خودشان مخاطبانی را به سالن سینما می کشانند. در این شرایط اما فیلم ما با سه بازیگر جوان به اکران رسید. ما در «ستون ۱۴» در کنار میترا حجار بازیگران جوانی را قرار دادیم که به نظر شروع موفقیت آمیزی در سینما داشته اند. با وجود آنکه فیلم ما کمتر دیده شده اما بازی این بازیگران در فیلم درخشان بوده است.
«ستون ۱۴» مخاطب سینمارو را پای خود نشاند
وی تاکید کرد: کارگردان فیلم «ستون ۱۴» یک کارگردان فیلم اولی اما به شدت تواناست. بازیگران فیلم هم غیر از خانم حجار شاید در فیلم های سینمایی کمتر دیده شده اند اما با فیلم ما بازی آنها هم به چشم آمد. یکی از صاحبان سینماها به من می گفت ما فیلم شما را در بعضی روزها با ظرفیت کامل اکران می کردیم و در بعضی روزها با ظرفیت نیمه اما جالب این بود که در هر ۲ حالت پس از اتمام فیلم مخاطبان می نشستند و تیتراژ را نگاه می کردند. نوع روایت و ساختار این فیلم به شکلی بوده که مخاطب سینمارو را پای خود نشانده است.
قاسم خان اظهار داشت: من طبیعتاً انتظار ندارم عملکرد فیلم ما در گیشه با «فسیل» و «نارگیل» مقایسه شود. رقیب ما شاید فیلم «بی مادر» باشد که بازهم نسبت به این فیلم، ما شرایط متفاوت تری داشتیم. پخش کنندگان فیلم «ستون ۱۴» گویی برای فیلم های دیگرشان بیشتر وقت گذاشتند و برای فیلم ما، کمتر توانستند وقت بگذارند.

میترا حجار در پشت صحنه «ستون ۱۴»
تهیه کننده «ستون ۱۴» درباره ی این که ثبت فروش کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان برای این فیلم در گیشه را به چه صورت ارزیابی می نماید، اظهار داشت: از نظر اقتصادی بطور قطع این فروش یک شکست است. بطور قطع در این شرایط یک فیلم باید ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد تا بتواند از شکست اقتصادی خود پیشگیری کند اما از نظر سینمایی، این تجربه را شکست نمی دانم. من قبل از این فیلم «روزهای نارنجی» از آرش لاهوتی را تهیه کرده بودم که آن فیلم هم در وضعیت کرونا، فروش بسیار پایینی در سینماها داشت اما همزمان ۲۳ جایزه بین المللی هم گرفته بود. این پروژه ها از نظر مسائل مالی و اقتصادی، شکست خورده اند اما از نظر کارنامه تهیه کنندگی ام آنها را شکست نمی دانم چونکه فیلم های بد نساخته ام.
قبل از این فیلم «روزهای نارنجی» از آرش لاهوتی را تهیه کنندگی کرده بودم که آن فیلم هم در وضعیت کرونا، فروش بسیار پایینی در سینماها داشت اما همزمان ۲۳ جایزه بین المللی هم گرفته بود. این پروژه ها از نظر مسائل مالی و اقتصادی، شکست خورده اند اما از نظر کارنامه تهیه کنندگی ام آنها را شکست نمی دانم
وی با اشاره به یکی دیگر از فیلم های خود در مقام تهیه کننده با نام «ایستگاه اتمسفر» به کارگردانی مهدی جعفری، افزود: آن فیلم هم در اکران بسیار مهجور بود اما روی پلت فرم ها بسیار عالی دیده شد. امیدواریم «ستون ۱۴» هم در پلت فرم ها بهتر دیده شود. در مجموع شرایط عمومی سینمای ایران به شکلی نیست که مدام بدنبال موفقیت در آن باشیم. مگر من برای یک فیلم چقدر هزینه می کنم که بخواهم به اندازه دستمزد یکی از بازیگران فیلم های موفق گیشه، به بازیگرم دستمزد بدهم؟!
قاسم خان با اشاره به هزینه ۴ میلیارد تومانی تولید «ستون ۱۴» اظهار داشت: من نمی توانستم سراغ بازیگری بروم که شاید دستمزدش به اندازه کل هزینه فیلم من باشد، در عین این که می دانستم کارگردانم، استعداد لازم برای روایت چنین قصه ای را دارد و اگر شرایط متفاوتی هم داشتم، بطور قطع از همین کارگردان برای روایتم استفاده می کردم.
آقازادگی درباره ی امیرحسین همتی صدق نمی کند
این تهیه کننده درباره ی نسبت امیرحسین همتی کارگردان جوان فیلم «ستون ۱۴» با یکی از چهره های سیاسی معاصر و تأثیر این آقازادگی بر ورود این کارگردان به عرصه حرفه ای سینما بیان کرد: واقعیت این است که این مباحث به طور معمول برای حاشیه سازان جذاب است اما از نظر من آن کسی که منتقد سینماست، باید محصول نهایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. اگر فیلم را دیده باشید، رگه هایی از استعداد کارگردانی این فیلمساز جوان را در آن دیده اید. امیرحسین همتی تحصیل کرده سینما و معماری است و تجربه بازیگری در کشورهای دیگر را دارد و حتی درس بازیگری را در ایتالیا دنبال کرده است از این منظر بحث آقازادگی، به آن معنای منفی که در کشور ما مرسوم می باشد، درباره ی او اصلاً صدق نمی نماید. من در طول این مدت تنها یک دفعه پدر آقای همتی را از نزدیک دیدم و حتی وقتی به شوخی گفتم شما که مسئول بانک مرکزی بودید، کمک کنید تا فیلم پسرتان ساخته شود، خیلی جدی اظهار داشت که خودش باید روی پای خودش بایستد.
امیرحسین همتی فرزند عبدالناصر همتی درحال کارگردانی «ستون ۱۴»
قاسم خان تاکید کرد: وقتی ما فیلم «ستون ۱۴» را کلید زدیم، پدر آقای همتی دیگر رییس بانک مرکزی نبود و بواسطه استقرار دولت جدید، حتی خیلی جاها جرأت نمی کردیم از این انتساب صحبت کنیم! (می خندد) یعنی نه فقط حمایت مستقیمی نبود که مجبور بودیم روابط را هم پنهان نماییم. در مجموع آقای همتی، حمایت آن چنانی از فیلم پسرشان نداشتند و تنها با من مطرح نمودند که او درس کارگردانی خوانده و می خواهد نخستین فیلمش را بسازد. من قبل تر با آقای همتی پدر، در تلویزیون همکار بودم. وی در دهه ۶۰ معاون سیاسی سازمان صداوسیما بود و من خبرنگار سرویس فرهنگی تلویزیون بودم. وقتی گفت پسرش می خواهد فیلم بسازد، من هم گفتم شما هم کمک کنید تا این اتفاق بیفتد. در پاسخ گفت از من انتظار نداشته باشید به کسی زنگ بزنم تا کار پسرم راه بیفتد و یا پول خاص را برای تان جور کنم. هر چه هست سرمایه و توان خودش است.
وی تاکید کرد: شخصاً هیچ یک از همه این عوامل را مؤثر و مهم نمی دانم و معتقدم مهم این است که ببینیم چه فیلمی تولید شده است. من ۲ سال پیش فیلمی دیدم که تنها با ۳۰۰ میلیون تومان تولید شده بود، در صورتیکه به ظاهر فیلم حداقل ۲ میلیارد تومان هزینه برده بود! مهم خود فیلم و کیفیت فیلم است. همه مباحث حاشیه ای مانند آقازاده بودن یک کارگردان را باید معطوف به این پرسش نماییم که آیا فیلمش ارزش سینمایی دارد یا خیر؟ ما تمام مراحل قانونی ساخت یک فیلم را گذرانده ایم، بدون آنکه بخواهیم از جایی سفارشی بگیریم. اصلاً نمی خواستیم بگوییم که ما تافته جدا بافته ایم.



منبع:

1402/06/28
21:47:18
5.0 / 5
413
تگهای خبر: بازیگر , تحصیل , تصویر , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است