درك متفاوتی از هنر با ماهی نارنجی كالدر
مجسمه لزوما ثابت نیست!
به گزارش آبی طرح، ذهنیت گرایی در چارچوب مجسمه های انتزاعی «الکساندر کالدر» دستاورد هنر قرن بیستم است و رنگ در توسعه این مهم نقشی بسیار حیاتی دارد. او به جهان هنر که تا آن زمان مجسمه را حجمی ثابت فرض می کرد، فهماند که مجسمه لزوما اثر هنری ثابت نیست و می تواند متحرک باشد.
گزارش ایسنا با مبحث کالدر و آثار این هنرمند امریکایی، به انگیزه بیرون آوردن اثری از این هنرمند ـ با عنوان ماهی نارنجی ـ از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بعد از پنج سال نگهداری در مخزن و بازگشت به فضای مرکزی موزه منتشر می شود.
هنر بخصوص مجسمه سازی در نیمه دوم قرن بیستم گرفتار تحولات چشم گیری شد. ظهور رنگ در مجسمه های این قرن، شاخصی مهم می باشد که خود ریشه در تحولات بنیادین مدرنیته و مدرنیسم است. انقلاب صنعتی و دسترسی به ابزار و مواد نوین، تحول در تفکرات فلسفی و تعاریف اولیه هنر، طرح نظریه های علمی و توسعه فضاهای شهری و راه های ارتباطی بخشی از این تحولات به شمار می آید.
آثار رنگین «کالدر» از راه صفحاتی که بر پایه های ساکن و متحرک قرار گرفته اند، به واقعیتِ متغیر عصر خویش اشاره دارند و مخاطبِ خویش را به درک متفاوتی از هنر دعوت می کنند.
ماهی نارنجی (۱۹۴۶)، مجسمه متحرک آویخته شده با اندازه ۴۴۷ در ۱۹۰ سانتی متر که در فضای موزه هنرهای معاصر وجود دارد، یکی از آثار کالدر، مجسمه ساز برجسته تجددگرای آمریکایی است. همینطور اثر دیگری از این هنرمند با عنوان گلابی خاردار (۱۹۶۴) به بلندی ۱۰ اینچ در باغ مجسمه موزه وجود دارد. این اثر با استفاده از ورق فلزی، پیچ و مهره و رنگ ساخته شده است.
ماهی نارنجی(۱۹۴۶)
منبع: abitarh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب