مشاور وزیر ارشاد:
صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی، دستور کار جدی ما است
به گزارش آبی طرح، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی را دغدغه اصلی وزارت فرهنگ و دستور کار جدی این مرکز عنوان نمود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حامد حاجی ملامیرزایی عصر دوشنبه - ۷ شهریورماه - در نشست هم اندیشی فعالان خانواده و کودک در فضای مجازی که با حضور نمایندگان نهادهای مختلف کشور در سالن همایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد ضمن اشاره به اهداف نشست و برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی، اظهار داشت: موضوعی که مدتی
است در بخش فضای مجازی این وزارت خانه در دوره جدید فعالیتی در دولت سیزدهم پیگیری شده و در دستور کار جدی قرار دارد، دغدغه صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی است که به صورت دغدغه ای عام و عمومی مطرح است.
برنامه ریزی وزارت فرهنگ برای صیانت از کودک در فضای مجازی
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ اقداماتی در این حوزه برنامه ریزی کرده که با عبارت ها و بسته های سیاستی متنوع در چارچوب اسناد شبکه ملی اطلاعات و توسعه محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات تا مبحث سند سیاستی فضای سالم و سند صیانت از کودک عرضه خواهد شد.
تاکید بر پیگیری مصوبات شورایعالی فضای مجازی
حجت الاسلام ملامیرزایی همینطور ضمن اشاره به این که به دنبال پیگیری این اسناد در چارچوب مصوبه شورایعالی فضای مجازی هستیم، عنوان کرد: این سلسله جلسات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می شود تا مأموریت های مد نظر را اجرا نماییم.
نظام یکپارچه برای رده بندی محتوای مناسب برای کودک
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، یکی از این تکالیف را نظام یکپارچه برای رده بندی محتوای مناسب برای کودک عنوان نمود و اضافه کرد: این مهم در مرحله رونمایی قرار دارد و به زودی صورت خواهد گرفت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، تولید وایت لیستی را بعنوان دیگر اقدامات عنوان نمود که به شکلی گفتمان اجرایی تری برای نشر محتوای این حوزه معرفی نماید.
تاکید همه کشورها بر لزوم صیانت از کودک در فضای مجازی
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، اظهار داشت: این مساله هم در مطالعات میدانی سایر کشورها خیلی پررنگ است و هم در داخل کشور فارغ از آرایش های سیاسی در ارتباط با نحوه مدیریت فضای مجازی همه صاحب نظران در این حوزه بر لزوم صیانت از کودک اذعان دارند. یعنی فقط این نیست که نگرش خاصی در کشور بر این مساله تاکید داشته باشد.
تاکید بر اهتمام ویژه همگان بر مبحث کودک و خانواده
حاجی ملامیرزایی در عین حال تصریح کرد: قوانین سختی در کشورهای غربی و توسعه یافته در مورد صیانت از کودک در فضای مجازی وجود دارد و موسسات و سمن های فراوانی به این مورد می پردازند.
ملامیرزایی خاطرنشان کرد: همگان باید به مبحث کودک و خانواده اهتمام ویژه داشته باشند.
به گفته وی، تابحال فعالیتهای زیادی در این حوزه انجام شده که باید تداوم داشته باشد.
وی اضافه کرد: نهادهای فراوانی در کشور می باشند که در این حوزه فعالیت دارند و مساله صیانت از کودک را دنبال می کنند.
تقدیر از کنشگران حوزه صیانت از کودک و خانواده
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، در ادامه هدف از برگزاری این نشست را تقدیر از تمامی کنشگران حوزه صیانت از کودک و خانواده، مرتفع ساختن موانع این حوزه و توسعه مقوله صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی وهم اندیشی و استفاده از تجارب، اظهارنظرات و پیشنهادات عنوان نمود.
فعالیت های صیانت از کودک در فضای مجازی توسعه یابد
حاجی ملامیرزایی تصریح کرد: باید تلاش نماییم فعالیتهای صورت گرفته در این عرصه را توسعه داده و در این حوزه فعالیت گسترده داشته باشیم.
مقابله با انیمیشن های هالیوودی یک لزوم است
در ادامه رئیس مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان هم بعنوان دیگر سخنران این نشست با اشاره مختصری به برخی مسائل و مشکلات پیرامون فضای مجازی بخصوص در حوزه کودک و نوجوان در سخنانی عنوان کرد: از سال ۹۷ با ابداع برخی همکاران، مبحث صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی با جدیت مورد پیگیری قرار|گرفت.
محمود نظری منش با اشاره به اینکه بخش خصوصی در این حوزه گرفتار مشکلاتی است که نهادهای حاکمیتی با آن آشنایی چندانی ندارند، خاطرنشان کرد: مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساترا، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش نهادهای حاکمیتی حوزه فضای مجازی را می سازند.
وی افزود: مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان از سال ۹۸ در تمامی جلسات حاکمیتی حضور پیدا کرده و تفاهمنامه هایی با بازیگران اصلی این حوزه مانند پلیس فتا و... منعقد کرده است. همچنین، ایجاد همکاری بین فعالان شناسایی شده هم همچون دستاوردهای مجمع بوده است.
رئیس مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان ضمن اشاره به این که مجمع در یک سال و نیم اخیر به دنبال صادرات فرهنگی بوده است، اظهار داشت: حلقه واسط بین نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در این حوزه، اقتصاد محتوای دیجیتال است.
به گفته این فعال در حوزه فضای مجازی، آمار جمعیتی ایران نشان داده است که ۲۵ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال دارند و نیاز محتوایی فراوانی در این حوزه وجود دارد بنابراین زمان خوبی برای دادن خوراک فکری لازم به کودکان و نوجوانان است.
تولید محتوا و توسعه بازار به سمت صادرات فرهنگی
وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی که تولید محتوا می کند، لزوما دانش این حوزه را ندارد. امروز ما باید با انیمیشن های هالیوودی مقابله نماییم بنابراین باید از امکانات مورد نیاز در این حوزه بهره مند باشیم. برای یک کارآفرین منابع مالی، نیروی انسانی، دانش تخصصی، قوانین پشتیبان و مهارت در کسب و کار نیاز مبرم است.
رئیس مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان اظهار نمود: اهداف راهبردی مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کوک و نوجوان شامل بهبودی شیوه پرداخت آنلاین، ترویج و فرهنگ سازی مصرف محتوا، تقاضای تولید محتوا و توسعه بازار به سمت صادرات فرهنگی می شود که باید از جانب تمامی نهادهای حاکمیتی و مجموعه های خصوصی در این عرصه مورد پیگیری قرار گیرد.
نگاه اکوسیستم محتوایی به نگاه دولت متمرکز است
مدیرکل توسعه کسب و کار وزارت صمت هم در این جلسه اظهار داشت: اگر می خواهیم کسب وکاری رشد کند، باید به آن نگاه صنعتی داشته باشیم ازاین رو در این نگاه یک ورودی، خروجی و فرآیندهایی را داریم؛ به شاخصه های مشتری، بررسی استراتژی ورود به بازار و غیره نیاز داریم. در بررسی هایی که داشتیم متأسفانه این موارد به صورت حرفه ای صورت نمی گیرد.
امیرحسین اسدی، عنوان کرد: نگاه اکوسیستم محتوایی به نگاه دولت متمرکز است. آنها صرفاً منتظر هستند دولت حمایت کند تا رشد و توسعه داشته باشند. هر صنعتی که وابسته به دولت شد با مشکل مواجه می شود، چون که نوآوری از خود نخواهد داشت.
در نگاه صنعتی دوست داریم ممیزی انجام شود
مدیرکل توسعه کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت همینطور با اشاره به اینکه نگاه صنعتی به محتوا به معنای رعایت همه شاخصه های صنعت است، افزود: بر طبق این اصل، نخستین نکته اینست که محصول برای جامعه هدف مشخصی تولید شود. نگاه صنعتی ما هم اکنون، دولتی است. در نگاه صنعتی دوست داریم ممیزی صورت گیرد چونکه گاهی بازار را رشد می دهد.
وی ضمن اشاره به این که برای رشد یک زیست بوم در حوزه کودک باید نگاه حاکمیتی به نگاه صنعتی تغییر پیدا کند، تصریح کرد: یکی از اشکالات در صنعت محتوا در فضای مجازی عدم استانداردهای خدمات بعد از فروش است از همین رو لازم است اتحادیه هایی ایجاد شوند تا در این خصوص همکاری کنند.
تاکید بر اهمیت هدایت مصرف و تنظیم گری در حوزه کودک
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان هم در ادامه این نشست، عنوان کرد: مساله ای که در حوزه کودک اهمیت دارد، مبحث هدایت مصرف و تنظیم گری است. یکی از دغدعه هایی که کمتر به آن پرداخته شده، تنظیم گری نرم است، به دنبال آن هستیم که به کمک مخاطب جلو برویم تا در فضای مجازی توانمند شوند.
سیدرضا کاظمی، در رابطه با سامانه هدایت مصرف، اظهار نمود: این سامانه از چند پایه تشکیل شده است؛ ارزیابی، آموزش، مشاوره و رده بندی سنی و غیره. در بحث رده بندی سنی توضیحاتی داده شده که اگر فرزند خانواده، فیلمی که مناسب سن و سالش نبوده را مشاهده کرد، چه باید کار کرد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان افزود: حوزه آموزش ما به صورت جدی محتواهایی تولید می کند و در سامانه پرسان هم دغدغه ها و سوالات مطرح می شوند تا مشاوران به پاسخگویی بپردازند.
ورود به دنیای کودکان بسیار مشکل و نیازمند آگاهی و دانش کامل است
در ادامه این نشست، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران هم در سخنانی بیان نمود: کودک و نوجوان تقریبا ترکیبی علمی نیست؛ چونکه نوجوان از کودکی کنده شده و رو به جوانی می رود اما کودک به نوبه خود مقوله خاصی است که خصوصیت های در ارتباط با خویش را دارد. ازاین رو نباید از واژه کودک و نوجوان در کنار هم بهره برد.
رضا پورحسین، با اشاره به اینکه کودک، مینیاتور بزرگسالی نیست و ماهیت خویش را دارد، عنوان کرد: انسان وقتی زاده می شود، لوح سفید نیست و سرشار از علائم الهی است. کودک نظامی درحال رشد است که خویش را به سمت تعادل و سازش با محیط می برد. همه موجودات ذاتاً خویش را به سمت تعادل می برند. دنیای ذهنی و روانی کودک با بزرگسال متفاوت می باشد.
پورحسین افزود: ورود به دنیای کودکان بسیار مشکل است و نیازمند آگاهی و دانش کامل است، بنابراین نیازهای کودکان هم با بزرگسالان متفاوت می باشد. کودک مرز بین خیال و حقیقت را نمی شناسد و دنیای عینی برای او با دنیای خیالی و فضای مجازی درهم تنیده است. همچنین، دنیای ذهنی کودک یکسره به بیرون منعکس می شود و از محرک های محیطی تاثیر می پذیرد. تعادل بین این دو کنش، کودک را به سمت تعادل و سازگاری می برد.
منشأ اضطراب برای کودک فضای مجازی ست
وی خاطرنشان کرد: فعلا فضای مجازی فضایی نیست که کودک را به سمت تعادل ببرد و منشأ خیلی از اضطراب ها هم همین فضای مجازی است. ذهن کودک نمی تواند برون سازی نداشته باشد. کودک با تأثیرگذاری بر اشیا احساس کفایت و مولد بودن می کند. کودکان در واقع به پاس برون ریزی احساس و فکر خود به آرامش می رسند.
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دست ورزی، تغییر شکل، تخریب و سازماندهی و جابجایی در فضا از نیازهای اساسی اما ناگفته کودک است. البته این نیازها در فضای عینی برآورده می شوند و شناخت کودکان نتیجه دست ورزی ها و کنش روی مساله هاست. کودکانی که در فضا جابجا نمی شوند، جستجوگری ایشان به شدت کاسته می شود.
فعال شدن کنشگری کودکان با بازی های میدانی
وی اظهار نمود: بازی های میدانی کنشگری کودکان را فعال تر می کند، اما بازی های مجازی چنین خصوصیت ندارند ازاین رو فضای مجازی برای تحول روانی کودکان در مرتبه دوم اهمیت قرار داد؛ چونکه کودک در این فضا کنش ورزی کمتری دارد و میزان انتخاب وی در تحقق کار مورد نظر پایین است.
پورحسین در عین حال تصریح کرد: در ادبیات روانشناختی حقوق کودک معادل نیازهای زیستی و روان شناختی اوست و قانونی بر حیات روانی کودک حاکم است که باید رعایت کرد.
به گفته رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران کودکان باید در صفحه خود در این فضا تعامل داشته باشند. دنیای مجازی کودکان باید با دنیای مجازی بزرگسالان کاملا متفاوت باشد. باید به سمت این مورد برویم که چطور می توان فضای مجازی را برای کودکان آماده و مهیا نماییم.
نشست هم اندیشی فعالان حوزه «خانواده و کودک در فضای مجازی» عصر دوشنبه -هفتم شهریورماه- به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف کشور و به میزبانی این در سالت جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب