آبی طرح بررسی می كند؛

چرا فیلم های سینمایی در تلویزیون تبلیغ نمی شود؟

چرا فیلم های سینمایی در تلویزیون تبلیغ نمی شود؟ به گزارش آبی طرح رییس انجمن سینماداران، اظهار داشت: متاسفانه صدا وسیما اساسا با وزارت فرهنگ و ارشاد هماهنگی ندارد؛ در صورتیکه هر دوی این سازمان ها کارکردشان بالا بردن سطح فرهنگی کشور است.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سالهای قبل که تکنولوژی های ارتباطی کمتر از امروز بود و دست هر شهروندی یک گوشی هوشمند نبود، شیوه اطلاع رسانی و آگاهی از خیلی از موضوعات از طرف روزنامه ها، تلویزیون و معرفی های دهان به دهان آدم ها به یکدیگر بود.
در آن سال ها که از قضا تلویزیون مخاطبان بسیاری داشت، این رسانه با پخش تیزرهای کوتاه تبلیغاتی از فیلم های سینمایی به اطلاع یافتن مخاطب یاری می رساند و مردم متوجه می شدند که کدام فیلم ها روی پرده اکران قرار دارند و بسته به ژانری که برمبنای آن تیزرکوتاه دریافت می کردند یا به سبب بازی هنرپیشه مورد علاقه شان و یا نظر مثبت (و حتی منفی) دیگرانی که فیلم را دیده بودند، تشویق می شدند که به سینما بروند.
حالا اما سالهاست که چنین معرفی کوتاهی از فیلم های سینمایی از طرف تلویزیون صورت نمی گیرد و مردم علاوه بر اینکه دیگر بسیار کم معرفی و تبلیغ یک فیلم را در تلویزیون می بینند بلکه به صورتی کلی کمتر در قاب تلویزیون از اخبار اکران باخبرند؛ چنانچه یکی از گلایه های سینماداران و کنشگران سالن های سینمایی در دوسال گذشته و در زمان هایی که سینما بازگشایی می شد جهل مردم از این گشایش بود.
در سال جدید این گلایه به یکی از پرتکرارترین دغدغه ها و مشکلات فعالان سینمادار بدل شده است؛ اینکه چرا صدا و سیما و تلویزیون به جز آثاری محدود، پذیرنده تبلیغات سایر آثار و عموم تولیدات سینمایی نیست؟
چنانچه محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در این زمینه اظهار داشته بود: اگر اطلاع رسانی متوسطی هم شود، سینماها با استقبال گسترده مردم در کشور روبرو خواهند شد؛ وقتی یک طرحی اجرائی می شود لازمه اش این است که تبلیغات آن هم هم پای آن جلو برود. متاسفانه باید اذعان کنم که این ضعف را داریم که اطلاع رسانی آنچنانی درباره طرح های مختلف سینمایی صورت نمی گیرد.
سخنگوی انجمن سینماداران درمورد میزان همکاری صداوسیما و شهرداری در ماه رمضان امسال گفت: متاسفانه صداوسیما در امتداد طرح بلیت نیم بها سینماها تا افطار هیچ همکاری انجام نداده است و در حوزه آگاهی افکار عمومی قدمی برنداشته است. فقط رسانه های عمومی و خبرگزاری ها این وظیفه را برای آگاهی مردم از این طرح انجام دادند.


صورت ایده آل این بود که صداوسیما هم پای کار می آمد
بر این اساس به سراغ محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران رفتیم تا درک بهتری از چرایی این عدم همراهی تلویزیون با سینما داشته باشیم.
قاصد اشرفی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح این مساله اظهار داشت: دلیل این مساله را باید از مسئولان صدا و سیما پرسید که به رغم این مساله که این سازمان با بودجه ملی و کشوری اداره می شود و یکی از وظایف و تعهداتش بالابردن سطح کیفی و فکری مردم در زمینه فرهنگ است چرا همکاری خوبی با سینما ندارند؟
وی افزود: وقتی فردی تلویزیون نگاه می کند و مخاطب هر برنامه ای است هزینه و مالیاتی صرف شده تا بوسیله صدا و سیما خدمات و همفکری ای برای مردم ایجاد شود؛ انتظار بیشتری بابت همراهی و کمک صداوسیما داشتیم اما در هر حال فروش سینماها به نسبت آنچه انتظار می رفت، بهتر بوده است و امیدواریم همزمان با عید فطر که فیلم های جدید هم اکران می شود، شرایط رو به بهبودی هم برود.
رئیس انجمن سینماداران افزود: هرچند اکران نیم بها در سانس های قبل از افطار شرایط را در ماه رمضان امسال بهتر کرده است اما صورت ایده آل این بود که صداوسیما هم پای کار می آمد و اطلاع رسانی مناسبی درباره فعالیت سینماها انجام می داد.
قاصد اشرفی با اشاره به عدم همراهی صدا و سیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره کرد: متاسفانه تا جایی که خودم اطلاع دارم صدا وسیما اساسا با وزات فرهنگ و ارشاد هماهنگی ندارد؛ در صورتیکه هر دو این سازمان ها کارکردشان بالابردن سطح فرهنگی کشور است اما متاسفانه صداوسیما درمورد سینماها رسالتی که برعهده دارد را انجام نمی دهد.
وی افزود: اگر فیلمی از نظر خط قرمز صدا و سیما نباید پخش شود، سالن های سینما که شامل این مساله نمی شوند و می شود برای آنها تبلیغ کرد؛ بطورمثال در برنامه ها زیرنویس شود که سینمای الف و ب این روزها باز هستند و در سانس های یک و دو و... پذیرای مخاطبان.
این سینمادار تصریح کرد: یعنی مردم آگاه شوند و اطلاع پیدا کنند که اصلا این سینماها باز هستند و بلیط هایشان نیم بها هستند. سینما محلی فیزیکی است که افرادی که سرمایه شان را در آن قرار داده اند، مشتاق کارهای فرهنگی هستند؛ یعنی سینماداران و سالن داران دیدگاه تجاری ندارند و به سبب رسالتی که با سرمایه شان انجام داده اند نیاز به حمایت دارند.
صدا و سیما در مورد موضوع فیلم حساسیت دارد
قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل عدم همکاری تلویزیون با سینما به سبب رقابت این سازمان است، اظهار داشت: نه این مساله دلیل نیست اما شاید دلیلش این است که فیلمی از نظر آنها خط قرمز است و نباید تبلیغ شود.
وی در توضیح اینکه مسائل مالی هم در این تصمیمات دخیل است، افزود: اساسا مباحث مالی هم در این میان مطرح هست اما خواسته همیشگی ما از صدا و سیما این است که به یاری ما (فعالان سینمایی) بیایند و با مردمی که امروز در وضعیت اقتصادی مساعدی نیستند، همراه شود.
رئیس انجمن سینماداران در توضیح این مطلب که وظیفه برقراری تعامل با صدا و سیما برعهده انجمن سینماداران نیست، گفت: این مساله به تهیه کنندگان و صاحبان آثار مربوط است که با صدا و سیما رایزنی کنند چونکه کار ما در رابطه با نمایش و نظارت بر سالن های سینما و افزایش کیفیت آنهاست.
وی اشاره کرد: البته جایگاه ما در این جریان بالاتر از وزارت ارشاد نیست که مرتب با صدا و سیما رایزنی می کنند و به نتیجه نرسیده اند.
قاصد اشرفی در پاسخ به این پرسش که خود تولیدکنندگان آثار در مراجعه به صداوسیما چه عاملی را بعنوان مانع اصلی در راه تبلیغ آثارشان در تلویزیون ذکر می کنند، اشاره کرد: تلویزیون در عمده موارد مشکل مالی ندارد چون به هر حال صاحبان آثار برای تبلیغات فیلم هایشان هزینه پرداخت می کنند.
وی اضافه کرد: اما عمده مشکل اینجاست که صدا و سیما در مورد موضوع فیلم حساسیت دارد؛ در صورتیکه وقتی فیلمی از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز گرفته است قاعدتا برای تبلیغ مشکلی ندارد و آنها (صدا و سیما) دستشان بای تبلیغ باز است و از لحاظ قانونی نظارت بر تمام فیلم ها بوسیله قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است؛ در نتیجه وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلمی مجوز صادر می کند از بازنگری تا صدور پروانه نمایش تمام ممیزی ها رخ داده است.
رئیس انجمن سینماداران اظهار داشت: اما خود صدا و سیما هم ظاهرا برای خودش خط قرمزهایی را تدوین و ممیزی ای اضافه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تصویب کرده است.


منبع:

1401/02/09
12:21:27
5.0 / 5
615
تگهای خبر: تكنولوژی , خدمات , سازمان , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است