در نشست آثار و ابعاد پیوستن ایران به كنوانسیون برن مطرح شد:
احتیاج به منابع علمی به روز داریم
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با اشاره به اینکه اگر قصد ما توسعه علمی کشور است احتیاج به منابع علمی به روز داریم، اظهار داشت: باید منابع علمی روز دنیا با عنایت به اهمیت آنها در ایران منتشر و بودجه هایی لازم و فوری برای آن اختصاص پیدا کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست «آثار و ابعاد پیوستن ایران به کنوانسیون برن»، در محور فعالان حوزه فرهنگ و هنر، برگزار شد.
در این نشست که (عصر دوشنبه ۱۹ مهر)، با حضور سیدعباس حسینی نیک (مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی)، مسعود نظری منش (نایب رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان)، میثم قمیشیان (پژوهشگر حوزه سیاست گذاری فرهنگی) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمدصادق افراسیابی معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد، «آثار و ابعاد پیوستن ایران به کنوانسیون برن» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
قمیشیان (پژوهشگر حوزه سیاست گذاری فرهنگی) بعد از توضیح در باب حقیقت بازار و تاثیرات آن بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر، بیان نمود: پیوستن ما به کنوانسیون برن زمانی را می طلبد که این روند برای مردم و جامعه موضوعی صرفاً روانشناسی نیست؛ بلکه ابعادی گسترده را در برمی گیرد.
نیاز به منابع علمی به روز داریم
سیدعباس حسینی نیک (مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی) با تکیه بر سوژهی کتاب در مبحث پیوستن ایران به کنوانسیون برن، بیان نمود: در حوزه کتاب شکی نیست که جهت حرکت دانش به سمت داخل کشور است یعنی عمده اطلاعات علمی باید از خارج از کشور ما به داخل وارد شود؛ بخشی طبیعی است و این بده بستان علمی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما این مورد بسیار وارداتی است؛ البته ما در فرهنگ و هنر مزیت هایی هایی داریم که داخلی است اما در حوزه علم به شدت وابسته به خارج هستیم.
کنوانسیون های بین المللی اختیاری هستند و کشورها مجاز به پیوستن یا نپیوستن به آن هستند. آمریکا از زمانی که کنوانسیون برن از سال ۱۸۸۶ تاسیس شد تا ۱۰۴ سال بعد، کنوانسیون برن را نپذیرفته بودند چون که به علوم اروپا نیاز داشت (در این محدوده زمانی عمده تولید علمی در اروپا بود) و به حدی که می توانستد علوم را جذب کردند و زمانی که برایشان به صرفه بود، دانش ها را گرفته بودند و حرفی برای گفتن داشتند، به این کنوانسیون پیوستند.
وی اضافه کرد: نپیوستن ما از سال ۱۳۴۸ (تصویب قانون اساسی ایران) هست و ربطی به انقلاب ندارد؛ البته شاید علل مشترکی بین قبل و پس از انقلاب در باب پیوستن و نپیوستن به این کنوانسیون باشد اما این داستان در ارتباط با انقلاب نیست.
مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی ضمن اشاره به مزیت های مالی عدم پیوستن به کنوانسیون برن برای دلالان بازار فرهنگ، پیوستن به این کنوانسیون را بعنوان عاملی که سبب قانونی و ارزان تر شدن آثار برای مصرف کننده ایرانی است، عنوان نمود.
پنج و شش نفر دلال واردکننده کتاب داشتیم که در نمایشگاه کتاب یک تا یک و نیم میلیون دلار فروش داشتند؛ رقمی که برای کالایی چون کتاب بسیار بزرگ است و عمده این فروش برای خریداران دولتی و دانشگاه ها بوده است. ما در این زمان هم چوب را خوردیم و هم پیاز یعنی اساسا از این موقعیت استفاده نکردیم.
وی اضافه کرد: امروز منابع کتابهای دانشگاهی ما بسیار ضعیف و قدیمی است. اگر قصد ما توسعه علمی کشور است احتیاج به منابع علمی به روز داریم. بر این اساس نیاز داریم منابع علمی روز دنیا در ایران منتشر و چاپ شوند و این مورد آنقدر مهم می باشد که باید هزینه هایی لازم و فوری برای آن اختصاص پیدا کند.
وی تحریم های اقتصادی ضد ایران را مصداقی بارز از نقض حقوق بشر دانست که در تعارض با آرمان های کنوانسیون هایی چون برن است. و پیشنهاد کرد: باید در دولت برای واردات چاپ کتاب های خارجی به کشور بودجه وضع گردد و به پژوهشگاه ها داده شود تا منابع غیرفارسی از جانب متخصصان امر به فارسی برگردانده شود.
در ادامه قمیشیان به طرح مسائلی در باب فلسفه علم پرداخت که حسینی نیک به آنان پاسخ داد. قمیشیان با عنایت به پاسخ های حسینی نیک نتیجه را چنین عنوان نمود که اقتصاد بازار، فریبی شده که در حوزه سیاست گذاری های فرهنگی سبب تاخر ما گشته است.
برای توسعه، درک رفتار مصرف حیاتی است
مسعود نظری منش (نایب رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان) توضیح داد: اقتصاد محتوا سبب رشد و رقابت تولیدکننده محتوا می شود و این مکانیزمی است که در همه موارد (خودرو و...) صادق است؛ محتوا چون کالایی ملموس نیست اساسا توجه به ورود، سرقت و جابجایی آن نمی گردد.
وی در ادامه با تجربه خود در حوزه استارت آپ ها با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اشکلات کار اظهار داشت: تجربه ما از این روند ما را به رویکرد تولید محدود و اول نیازسنجی بازار و به اختصار ام. بی. پی یعنی اول تولید در مقیاس محدود برای درک نیازهای بازار و سپس تولید در ابعاد گسترده رساند.
نایب رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان برپایه تجربیات خود بیان نمود: توسعه دهنده تا درکی از رفتار مصرف نداشته باشد، نمی تواند چیزی تولید نماید و یا چیزی را توسعه دهد.
ما فعالان محتوا در عرصه دیجیتال را به درستی تعریف نکرده ایم و در این عدم تعریف درست، فعالان محتوایی که تولیدکننده هستند و نه ذی نفع، بسیار صدمه می بینند و ضرر می کنند؛ باید این تفکیک را برجسته ساخت و مشخص ساخت کسی که تولید محتوا می کند چه نقشی، وظیفه و حقوقی دارد.
وی در ادامه به بحث حقوق اقتصادی و فرهنگی استفاده از کالاهای فرهنگی پرداخت و چاره جاری را چاره ای نادرست برای بهبود شرایط دانست. دنبالهی این مورد بر ضرورت قانونگذاری مدون در حوزه دیجیتال و نشر دیجیتال (و کاستی های این حوزه در قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان) تاکید شد.
و در پایان محمدصادق افراسیابی معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احتیاج به همکاری بین سازمانی در جهت خروجی منسجم در باب تولیدات حوزه فرهنگ و هنر و ضرورت همراهمی خروجی سیاست گذاری با اقدام و عمل و مجریان فرهنگی را امری مهم و ضروری در تحقق بهبود وضعیت فرهنگی و هنری برشمرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب