تخصیص ۵۰ درصدی فضای جشنواره فجر به آثار گالری داران
آبی طرح: مدیركل مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در دیدار با مدیران گالری های تهران اظهار داشت: نیمی از فضای موجود در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برای نمایش آثار گالری های منتخب اختصاص می دهیم.
به گزارش آبی طرح به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست برگزاركنندگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری داران تهران با حضور هادی مظفری مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی مدیر اجرایی جشنواره و جمعی از مدیران گالری های فعال تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
هادی مظفری گفت: یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر تغییر و بازبینی نسبت به جشنواره های گذشته دارد و ما با بلا شناسی و شنیدن دیدگاه های اهالی هنر به برخی نقصها رسیدیم و تلاش كردیم خیلی از موارد را در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اصلاح نماییم.
وی افزود: رویكرد امسال جشنواره این است كه اقتصاد را در بخش هنرهای تجسمی فعال نماییم و در همین راستا، بخش گالری ها را به جشنواره اضافه كرده ایم. در این دوره در كنار ۱۳ نفر از پیشكسوتان كه شورای سیاست گذاری جشنواره را تشكیل داده اند یك نفر را بعنوان نماینده گالری ها انتخاب كردیم.
رئیس شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام نمود: ما تصمیم گرفتیم امسال برای اولین بار جشنواره به دو شكل، ورودی داشته باشد یعنی هنرمندانی از راه سایت برای حضور در جشنواره ثبت نام كنند و آثارشان سپس داوری در قالب نمایشگاه ارائه شود و مورد داوری برای جایزه قرار گیرد و دوم اینكه آثار از طرف گالری ها به جشنواره آورده شود چراكه ما نیمی از فضای موجود برای ارائه آثار جشنواره را به گالری های منتخب ( گالری هایی كه از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كارنامه قابل قبولی دارند و اعتبارشای طی پنج پارسال سنجیده شده است) اختصاص داده ایم. طبق برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است ۵۰ درصد آثار این جشنواره با همكاری گالری ها برای فروش و ۵۰ درصد برای رقابت و جایزه باشد.
وی سالن اصلی جشنواره را سالن موسسه فرهنگی هنری صبا معرفی نمود كه چیزی حدود ۷۰۰ اثر گنجایش دارد و در ادامه اشاره كرد: مركز هنرهای تجسمی، گالری ها و هنرمندان سه ضلع یك مثلث هستند كه نبود یكی خلا بزرگی را در كار دیگری احداث خواهدنمود. همین طور هنرهای تجسمی بازیگرانی دارد كه یكی از بازیگران اصلی آن گالری ها هستند و حضورشان باید جدی و موثر باشد. ما امسال تلاش داریم تا حضور گالری ها در فضای هنری كشور دیده شود و در همین راستا هم برنامه هایی برای ماه های پیش رو داریم.
ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی هم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: از دو ماه پیش كه نطفه شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی فجر بسته شد، قصد ما این شد كه اهتمام نماییم نواقصی را كه وجود داشته برطرف نماییم و پیشرفته تر عمل نماییم. این اعتقاد كه اگر یك اثرهنری در قرن حاضر بخواهد به دست مخاطب برسد باید به فروش رسد جزو موارد قطعی و غیرقابل انكار است. نظام پیشرفته مدنی نشان داده كه حضور گالری به جهت اینكه یك هنرمند اثرش را به یك خریدار ارائه كند، لازم است.
وی با قرائت بخش های مختلف فراخوان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رویكردهای این دوره جشنواره را معرفی نمود و در ادامه اضافه كرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مثل سال های قبل با در نظر گرفتن سوژه آزاد، رویكردها و مسابقه ای كه بین ۱۰ رشته برگزار می نماید، رویه خودرا ادامه می دهد. در بخش مسابقه ما در ۱۰ رشته به دعوت آثار پرداخته ایم اما آنچه برایمان سوال است این است كه آیا گالری ها تمایلی به ارائه آثاری در بخش هایی چون كاریكاتور، سرامیك و سفال یا عكس هم دارند؟
دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با تاكید بر اهمیت معاصر بودن آثار اظهار نمود: ما می خواهیم به هنر معاصر توجه گردد البته تحقق این موارد به نوع تفكر و حضور گالری داران بستگی دارد. امكان دارد هر گالری با ۱۵ اثر در جشنواره حضور داشته باشد یا امكان دارد با همكاری تعداد بیشتر گالری داران ما بخواهیم كه حداكثر هر گالری دار ۱۰ اثر ارائه كند. ما می خواهیم با قیمت های بالایی كه آثار در حراج ها به فروش می رود در جشنواره حضور پیدا نكنید چون ما می خواهیم رواج فروش رفتن آثار هنری را همگانی نماییم.
امیر سقراطی دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باز اظهار داشت: دو بخش فعال در زمینه هنرهمیشه نادیده گرفته میگردد كه یكی گالری ها هستند كه نوگرایی و اتفاقات معاصر در گالری ها اتفاق می افتد و دیگری انجمن ها كه با بخش دیگری از جامعه هنری سر و كار داشتند و دغدغه كار صنفی نداشتند. با آمدن مظفری به مركز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نوید داده شد كه تعامل با این دو صنف هنری مستحكم تر شود.
وی با تاكید بر ضرورت سپردن كارهنرهای تجسمی به فعالان این حوزه، اشاره كرد: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر همیشه به گونه ای بود كه گاه افراد آنرا اتفاق دانشجویی می دانستند و در تمام ده سال برگزاری آن با اینكه افراد اهتمام كردند، جشنواره هنرهای تجسمی فجر را ارتقا دهند ولی گاه به سبب اینكه بخش زیادی از بدنه هنرهای تجسمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قهر بوده، كاری پیش نرفته است و این مهم ترین بلا شناسی است كه باید به آن توجه گردد. شاید بتوان در كنار جشنواره فجر، رخدادهای دیگر را باز با چنین همكاری سامان داد و دیوار بی اعتمادی را فروریخت. ما می خواهیم مسیری را ترسیم نماییم كه فجر آیینه ای از رخدادهای سال شود و كارهای دیگری انجام دهیم كه همه فشارها بر فجر نباشد.
سقراطی اشاره كرد: من امیدوارم گالری دارها كه همیشه به دنبال كشف استعدادها و افراد حرفه ای هستند، در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر به كشف هنرمندان جدیدی برسند و دست جوانی كه امكان دارد شهرستانی باشد را برای ورود به عرصه حرفه ای و مطرح شدن، بگیرند.
محسن سلیمانی مدیر اجرایی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی باز بیان كرد: اگر هنرمندان كارهای هنری شان را نتوانند خوب عرضه كنند دچار خمیدگی خواهند شد. در سال های اخیر گالری ها فعال بودند و گالری داران تهران بیشترین زحمت را كشیدند، بدین سبب اگر در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاقی رقم می خورد و ما با تغییر و تحول می خواهیم به چشم اندازی كه ترسیم كرده ایم، برسیم، به این دلیل است كه ورای مسابقاتی كه برگزار می شود، آثاری هم از طرف گالری دارها به نمایش گذاشته میگردد. اگر ورای برگزاری مسابقه بتوانیم دستاورد دیگری هم داشته باشیم و موقعیتی برای هنرمندان بوجود آوریم اساسا موجب خرسندی فعالان هنرهای تجسمی خواهد شد.
در بخش بعدی این جلسه مدیران گالری های مختلف چون گلستان، سیحون، اثر، شیرین، آتبین، الهه، آریا، اعتماد، ثالث، هور، مژده، ویستا، ایرانشهر، فرمانفرما، اُ، آشیان نقش و مهر، هما، هفت ثمر، اعتماد، Ag، شیث، دستان، شكوه، محسن، دنا، نقش جهان سوال هایی درباره نحوه حضور گالری ها و همكاری گالری داران مطرح نمودند.
مظفری باز در پاسخ به بعضی از نكات مبهم درباره فلسفه همكاری گالری ها در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی اظهار داشت: تلاش ما این است كه دور هم جمع شویم و یك كار جمعی برای فعالیت بزرگ تر و جدی تری را به انجام رسانیم. حضور گالری ها در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر از یك ایده به وجود آمد. پیشنهاد اول این بود كه كاركرد گالری ها تبدیل به كاركردی شبیه سینماها شود. اگر مقرر است آثار ۱۰ رشته طی ۱۰ روز به نمایش درآید هر روز در یك گالری آثار یك بخش ارائه شود اما این طرح به سبب كمبود زمان و پربودن برنامه گالری ها محقق نشد. بر همین مبنا ما تصمیم گرفتیم، امسال در فضای عمومی كار را به انجام رسانیم و در صورتیكه با نتیجه خوبی روبه رو شدیم. سال آینده گالری ها نقش سینماهای منتخب در جشنواره فیلم فجر را پیدا كنند. ما امروز بین سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی احساس خلا می نماییم و می خواهیم فاصله موجود را برای رسیدن به موفقیت جشنواره های فجر در سایر رشته های هنری با همكاری گالری ها پر نماییم.
وی درباره فروش آثار هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان كرد: یكی از برنامه های كه جدی باید روی آن كار نماییم همین بحث فروش آثار است. ما باید دست به دست هم دهیم چونكه وقتی جشنی را برگزار كردیم، می توانیم افراد را برای خرید آثار هنری دعوت نماییم اما در یك نمایشگاه این بضاعت كمتر میگردد. ما روی بخش حمایتی فكر كرده ایم و به صورت جدی ورود پیدا می نماییم.
در اختتام رئیس شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره چیدمان آثار هنری كه سوال دیگر گالری داران بود اظهار داشت: اینكه چیدمان ۳۰۰ اثر از گالری داران در این دوره جشنواره چگونه باید باشد با نظر و خرد جمعی برنامه ریزی میگردد و ما در همین جلسات برای تمامی این موضوعات تصمیم گیری خواهیم كرد.
وی به مدیران نگارخانه ها و نمایندگان شان اظهار داشت: اگر به نیت اقتصادی و معرفی گالری های تان وارد این عرصه نمی شوید من از شما گالری دارها دعوت می كنم تا برای یك كار جمعی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشاركت كنید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب