معاون صنایع دستی خبر داد؛
برنامه هدفدار برای توسعه بازارهای تخصصی برخط صنایع دستی
به گزارش آبی طرح معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: هم اكنون حدود ۸۰ وب سایت رسمی در ۱۹ استان و بیشتر از ۳۰۰ بستر غیررسمی انحصاری فروش محصولات صنایع دستی از راه بخش های غیردولتی ایجاد و شناسایی شده كه نشانه ای از برنامه هدف دار برای توسعه بازار آنلاین (برخط) است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، پویا محمودیان در نشست هم اندیشی سایت های تجارت الکترونیک فعال در حوزه صنایع دستی معاون صنایع دستی کشور در این نشست با اشاره به سال جهش تولید، افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیشتر از ۲ میلیون نفر که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند عینی ترین بخش تولید در حوزه فرهنگ به حساب می آید.
او به جایگاه نخست ایران در ثبت شهرها و روستاهای جهانی اشاره نمود و اضافه کرد: اساسا انتظارات در حوزه تجارت نوین از کشوری که در چنین رتبه ای ایستاده، زیاد است و ما امیدواریم الگوی خوبی برای سایر کشورها که رقبای ما هستند، باشیم.
محمودیان با اشاره به حرکت نمادین مقام معظم رهبری در چیدمان مکان های سخنرانی و استفاده از صنایع دستی، بیان نمود: این حرکت از جانب ایشان اهمیت این حوزه را صدچندان کرد و فرهنگ استفاده از صنایع دستی در کشور را ارتقا داد.
با انتشار کرونا متأسفانه ما موفق به برگزاری نمایشگاه ها نشدیم و صادرات هم متوقف گردید. فعالان حوزه متحمل ضررهای زیادی شدند که از همان ابتدا حوزه فضای مجازی و گسترش بازارهای تخصصی آنلاین حوزه صنایع دستی بعنوان راهکاری مؤثر در اولویت های معاونت صنایع دستی و جزو برنامه های هدفدار قرار گرفت.
شناسایی ۸۰ وبسایت رسمی در کشور
معاون صنایع دستی با اشاره به این مورد که بعد از سال ها توانستیم از شیوه سنتی عبور کرده و به سمت فضای الکترونیک و برخط برویم، اضافه کرد: هم اکنون حدود ۸۰ وب سایت رسمی در ۱۹ استان و بیشتر از ۳۰۰ بستر غیررسمی انحصاری فروش محصولات صنایع دستی از راه بخش های غیردولتی ایجاد و شناسایی کرده ایم که اساسا آمار غیررسمی بیشتر از این است. همه تلاش ما شناسایی، ساماندهی، هدف گذاری و جهت دهی منطقی در استفاده از فضای مجازی به نفع صنایع دستی کشور است.
اصفهان صدرنشین سایت های تجارت الکترونیک
او به نمودار مقایسه پراکندگی سایت های تجارت الکترونیک اشاره نمود و اظهار داشت: در این نمودار اصفهان با ۲۷ درصد، تهران ۱۱ درصد و زنجان ۹ درصد صدرنشینی سایت های تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده اند و قم، اردبیل و استان مرکزی با یک درصد کم ترین سهم را در این فضا دارند. در تلاش هستیم در تمام استان ها ظرفیت این حوزه را ارتقا دهیم.
محمودیان با اشاره به نمودار سهمی رتبه بندی سایت های تجارت الکترونیک، اضافه کرد: سایت های درجه یک با سهم ۱۵ درصدی، مختص صنایع دستی و دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند. سایت های درجه دو با ۳۲ درصد مختص صنایع دستی و فاقد نماد اعتماد الکترونیک اند. سایت های درجه سه با اختصاص سهم ۴۰ درصدی سایت اختصاصی صنایع دستی و با تنوع کم هستند. همینطور سایت های درجه چهار با ۱۳ درصد چند منظوره اند و فروش کالاهای صنایع دستی را در کنار سایر کالاها انجام می دهند.
کیفیت، اصالت و قیمت ملاک شناسایی سایت ها
او کیفیت، اصالت و قیمت کالاهای عرضه شده را بعنوان ملاک های شناسایی سایت ها عنوان نمود و افزود: در آینده اعلام خواهیم کرد سایت های درجه یک از چه مزایایی بهره مند خواهند شد که دیگر سایت ها برای ارتقای جایگاه خود تلاش مضاعفی انجام دهند. همینطور ۵۱ درصد از این سایت ها نماد اعتماد الکترونیک دارند و ۴۸ درصد فاقد این نماد هستند.
معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه یکی از عوامل توسعه تجارت الکترونیک ایجاد اعتماد میان کاربران است، افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اعطای نماد اعتماد الکترونیک به وبسایت ها هویت صاحب و فعالیت آن کسب وکار را تعیین می کند. این آمار نشان داده است بیشتر از نیمی فعالان تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی به بحث اعتمادسازی و فعالیت رسمی اهمیت می دهند.
او با اشاره به اینکه ۹۱ درصد سایت ها فعالیت درون مرزی و ۹ درصد علاوه بر داخل، فعالیت برون مرزی دارند، عنوان کرد: با وجود همه مشکلاتی که به علت تحریم ها و انتقال پول وجود دارد، ما درصدد افزایش تعداد سایت هایی هستیم که فعالیت برون مرزی دارند چونکه بر این اعتقادیم که هنر تحریم ناپذیر است.
با عنایت به ظرفیت بالای بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذاری در بازارهای الکترونیک به خصوص با رویکرد صادرات، برنامه گسترش تعاملات ما در حوزه فضای مجازی شامل فروش، آموزش و دیجیتال مارکتینگ و هرآنچه بتواند از بستر فضای مجازی استفاده نماید اولویت ماست و در روزهای کرونا ظرفیت های پنهان این حوزه بیشتر از قبل حیاتی شناخته شده است.
آمادگی صددرصدی معاونت صنایع دستی برای رفع دغدغه ها
علیرضا ایزدی مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین الملل در ادامه نشست افرود: بدون شک صنایع دستی یکی از مهم ترین حوزه هایی است که قادر به تحقق این واژه است که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به نقش اصیل آن اشاره شد.
او بازاریابی را یکی از مهم ترین دغدغه های صنایع دستی در سال های اخیر عنوان نمود و افزود: با تمام تلاشی که طی سال های اخیر در این حیطه صورت گرفته و باعث بهبود شرایط هم شده به جایگاهی که باید، نرسیده ایم. معاونت صنایع دستی آمادگی پشتیبانی صددرصدی در حوزه پرداخت تسهیلات و برطرف شدن دغدغه های شما را دارد.
او با اشاره به ضریب نفوذ خرید الکترونیکی در چهار ماه اخیر، اضافه کرد: یکی از روزنه های امید در این شرایط نفوذ بیشتر فضای مجازی در حوزه تجارت و کسب و کار است. امیدواریم شاهد بروز هر چه بیشتر شرکت های الکترونیک باشیم و زمینه ای را فراهم نماییم که بیشترین بهره وری صورت گیرد.
اهمیت شکل گیری شرکت هایی که باعث هم افزایی شود
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران هم با اشاره به نیاز کشور به توسعه بازار مجازی، صنایع دستی را در این عرصه راهگشا دانست و اضافه کرد: مسائلی که عنوان شد، نشان داد که نسل جوان خلاقی در این عرصه مشغول به فعالیت و پیشرفت هستند که این مورد امیدبخش است.
او به اهمیت خلاقیت محتوا در فروش اشاره نمود و اظهار داشت: تحریم و کرونا دو واقعیت حاکم بر کشورهستند که مطمئناً گذرا خواهند بود. باید با آنها کنار آمد و با امید ادامه داد. تولید محتوا، بازاریابی، برندینگ و تأمین مالی با هم افزایی بنگاه های مالی و بانک ها محقق خواهد شد.
جانفشان با تاکید بر اهمیت تجاری سازی در کنار خلاقیت، بیان نمود: باید در کشور، شرکت هایی شکل بگیرد که باعث هم افزایی شده و در کنار آن هولدینگ های بزرگی را شکل داد.
صنایع دستی باید در خانه ها جا باز کند. ساخت کالاهای نوآور و کاربردی باید در کنار اصالت لحاظ شود که این ها منافاتی با یکدیگر ندارند. همینطور برای برندسازی باید در کنار یکدیگر قرار گرفت و ایجاد هم افزایی کرد.
در ادامه نشست، پویا محمودیان به پاسخ سوال ها و دغدغه های مطرح شده از جانب فعالان حوزه تجارت الکترونیک پرداخت.
او به امضای دو تفاهم نامه در جهت رمزارزها اشاره نمود و اظهار داشت: در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی رمزارز میراث، برگزاری همایش های آموزشی برای ذینفعان هستیم. در حوزه مواد اولیه و استاندارسازی هم کارهای خوبی صورت گرفته که در آینده گزارش مبسوطی در تمامی این زمینه عرضه خواهیم داد. همینطور روی بحث شبکه سازی و چگونگی ارتباط تولیدکنندگان با صاحبان سایت ها در حال کار کردن هستیم.
محمودیان اضافه کرد: انتقادهایی به نحوه اطلاع رسانی و ارتباط ما با فعالان حوزه صنایع دستی و ذینفعان وجود دارد که در حال یافتن سیستم و مسیری برای ارتباط بیشترمان در فضای مجازی هستیم و پیشنهادهای شما در این حوزه می پذیریم.
واگذاری مجوز فروشگاه های تخصصی به معاونت صنایع دستی
وی در ارتباط با صدور مجوزها اظهار نمود: بر مبنای قانون پشتیبانی از صنعتگران و هنرمندانی که سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید، صدور مجوزهای تخصصی فروشگاه های صنایع دستی به وزارتخانه ما واگذار شد که به محض ابلاغ آئین نامه ماده ۱۴ مجوزها از راه معاونت صنایع دستی صادر خواهد شد.
به این دلیل که در قانون سایت های الکترونیک قید نشده بود، ما به صورت ماده ای جداگانه در شورایعالی میراث در حال بررسی این مورد هستیم که امیدواریم صدور مجوز سایت های تخصصی صنایع دستی از این مجرا میسر شود.
او در ادامه به پیگیری. پرداخت تسهیلات اشاره نمود و اضافه کرد: پرداخت وام ده درصدی صنایع دستی با شش ماه تنفس و دو سال بازپرداخت یکی از حمایت های ما از سایت های تجارت الکترونیک است. همینطور در بسته حمایتی ایام کرونا که از جانب دولت برای سیزده دسته در نظر گرفته شد، صنایع دستی تنها دسته ای است که فروش را هم شامل می شود و فعالان تجارت الکترونیک هم می توانند از تمامی حمایت های بسته دولتی استفاده کنند. حمایت های دیگری هم از راه سایر بنگاه ها برای پرداخت تسهیلات اتفاق افتاده است.
محمودیان در مورد همکاری با شرکت های دانش بنیان توضیح داد: اتفاقات خوبی با ستاد نانو افتاده است و طرح های خوبی از جانب این ستاد برای مقاوم سازی و ایجاد کارهای مضاعف صنایع دستی عرضه شده که طی روزهای آتی دراین باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.
او به امضای تفاهم نامه ای با شهرداری در ارتباط با کلان شهرها اشاره نمود و اضافه کرد: بر طبق این تفاهمنامه از جانب شهرداری، کلان شهرها فضای فیزیکی خوبی در اختیار ما قرار خواهد گرفت. ارتباط ویژه ای با اتاق بازرگانی شکل گرفته و همینطور معرفی سایت ها به بانک ها و آژانس های گردشگری در دستور کار است.
او شبکه سازی برای حوزه صنایع دستی را از دیگر اهداف وزارتخانه عنوان نمود و افزود: این جلسات که ادامه خواهد داشت برای یکپارچه شدن این زنجیره و استفاده حداکثری از پتانسل ها شکل گرفت که درادامه مسیرف سرمایه گذاران و بانک ها بعنوان دیگر بازیگران این اکوسیستم بزرگ به ما اضافه شوند. در جلسه آینده که سه هفته دیگر با حضور مونسان برگزار می شود، نتایج مطالبات شما را اعلام خواهیم کرد.
کمک به تولید محتوا، مشکلات نقل و انتقال پول در حوزه بین الملل، مشکلات در حوزه پست کالاها، رده بندی و استانداردسازی صنایع دستی، عرضه مواد اولیه با کیفیت به تولیدکننده، معرفی استارت آپ ها به عموم از راه وزارتخانه، راهنمایی تولیدکنندگان همچون مشکلات و پیشنهادهایی بود که از جانب فعالان حوزه تجارت الکترونیک عنوان شد.
منبع: abitarh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب