رسانه های دیجیتال به مخاطب آزادی انتخاب می دهد

رسانه های دیجیتال به مخاطب آزادی انتخاب می دهد به گزارش آبی طرح مدرس علوم ارتباطات و روزنامه نگاری اعتقاد دارد، رسانه های دیجیتال به مخاطب اجازه می دهد تا سلیقه و حوزه دید خویش را انتخاب یا آنرا گسترش دهد.



مجید امرایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح جزئیات دیجیتالی شدن رسانه ها در دنیا، تصریح کرد: دیجیتالی شدن رسانه ها نیاز مبرم و قطعی ارتباطات بشر در قرنی است که تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی به سرعت برق و باد در حال رخداد است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت های بالای فناوری نوین در حوزه رسانه ای اضافه کرد: امروزه تأثیر و سرعت تکنولوژی های جدید چنان شتاب گرفته که به نظر می آید جوامع بشری با هر دیدگاه و موقعیتی توان مقاومت را از دست داده اند و قادر به نگهداشتن یا کند کردن این چرخه فناورانه در حوزه انتقال داده ها نیستند.



رقابت رسانه های دیجیتال در سطح جهان نیازی مبرم

نویسنده کتاب شناخت شخصیت های شاهنامه خاطرنشان کرد: مقابله با پدیده های نوظهوری چون ماهواره، فضای مجازی، رخداد های بیولوژیکی و انتقال اطلاعات و داده ها امری غیر امکان دارد، طوری که ظرف چند ثانیه اخبار در حد باور ناپذیری چنان گسترده شده که فرصت هر گونه مقابله را از انسان می گیرد.

امرایی با اشاره به اینکه رقابت بین رسانه های دیجیتالی به علت سرعت عمل بالا همینطور فراگیری گسترده در سطح جهان نیازی مبرم است، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری کشورها در دست یابی به این نوع فناوری گوی سبقت را از هم می ربایند.

این مدیر رسانه ای خاطرنشان کرد: رسانه های دیجیتالی به علت تنوع در شیوه های ارتباطی، سهل الوصول بودن همینطور توجه به سلایق مختلف چنان فضای تعاملی بوجود آورده اند که در مدت زمانی کوتاه یک خبر گستره انعکاس جهانی به خود می گیرد، خبری که گاه باعث خیزش توده ها یا تکثیر وحشت و ترس بین ملت ها یا اطلاع از صدمه ای جهانی و بیولوژیک چون ویروس کروناست؛ بیماری اپیدمی که به سرعت از کشوری به کشور دیگر گسترده شد و رسانه های سنتی در مواجهه با آن بازماندند.

بهره گیری از خدمات دیجیتال رسانه ها

نویسنده کتاب نمایش نوشته ها افزود: امکانات و تجهیزات قابل حمل و سهل الوصولی که به آسانی در دسترس همه قرار می گیرند خصوصیت دیگری است که بهره گیری از خدمات دیجیتالی رسانه ها را نیاز مبرم جامعه بشری ساخته است.

امروزه با داشتن یک گوشی موبایل کوچک در هرکجای این کره خاکی دسترسی به اخبار و اطلاعات سهل و آسان است و مفاهیمی چون شهروند خبرنگار ساحت روزنامه نگاری سنتی را تحت تأثیر قرار داده است.

ویژگی های رسانه های دیجیتالی



امرایی با بیان برخی خصوصیت های رسانه های دیجیتالی تصریح کرد: متنوع بودن، انعطاف پذیری بالا در شیوه های ارتباطی و رفع محدودیت های زبانی و کلامی از محاسن رسانه های دیجیتالی است طوری که یک کاربر مسلط به این رسانه ها می تواند ظرفیت های متنوعی در ارتباط با دیگر کاربران خود ایجاد کند و گستره وسیعی از مخاطبان با سلایق و فرهنگ ها و زبان ها و گویش های مختلف را در بر گیرد. به نظر می آید برای بقا و ادامه حیات ارتباطی رسانه های کشور ما هم همچون بسیاری کشورهای پیشرفته نیازمند دیجیتالی کردن فضای ارتباطی خود هستند.

به گفته وی، خصوصیت های دیجیتال همچون "سرعت و وسعت دامنه انتشار" و "داشتن بستر نشرآسان و تنوع و حجم بالای محتوا"، "جذابیت و تعاملی بودن محصولات"، "بدون مرز بودن ارتباطات"، "کم هزینه بودن تولید"، "دسترسی آسان " و " داشتن طیف وسیع و متنوعی از مخاطبان" فضایی را طلب می کند که رضایتمندی مخاطبان در صدر آن است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: مزیت های رسانه های دیجیتالی سبب شده تا خیلی از شرکتها، برندها و سازمانهای در رابطه با رسانه تلاشی دو چندان از خود نشان دهند و گوی سبقت را از هم بربایند. امروزه "تنوع بخشی در شیوه های ارتباطی"، " تعامل دو سویه "و" توجه به سلایق مختلف"مهمترین ابزارهای رقابتی بین سازمان های در رابطه با بحث رسانه های دیجیتالی است.

با رسانه های دیجیتال مخاطب آسوده خاطر و مسلطِ قادر است

وی در عین حال تصریح کرد: با رسانه های دیجیتال مخاطب آسوده خاطر و مسلط می تواند سلیقه و حوزه دید خویش را انتخاب یا گسترش دهد. بی شک افراط در پذیرش و یا رد نوآوری های روز انسان را از رشد باز می دارد و می طلبد تا در این حوزه با کمی نرمش و البته برخورد منطقی از فرصتهای پیش رو بهترین بهره را ببریم.

مدیر مسئول فصلنامه تئاتر اظهار داشت: امروزه ارتباطات درتعریف کلی و جامع خود، فراتر از نظام دو سویه مبادله اطلاعات و معلومات رفته است و شامل مبادله کالا، افراد متخصص، فن آوری نوین، صنعت و فرهنگ و بهداشت هم می شود.

بخشی از کلیت ارتباطات

امرایی اظهار داشت: دراین مفهوم وسایل ارتباط جمعی، رسانه های گروهی، مطبوعات، ماهواره ها، کامپیوتر ها، شبکه های اطلاع رسانی، کانال های مختلف و متنوع پخش برنامه و پست تصویری بخشی از کلیت ارتباطات را می سازند که با پیشرفت های فناورانه، هر لحظه برتوانایی های کمی و کیفی آنها افزوده می شود و تغییر و تحولالت چشم گیری در آنها در حال رخ داد است.

استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: سرعت و وسعت دامنه انتشار، زمینه نشر آسان (اینترنت و تکثیر استامپری و....) تنوع و حجم بالای محتوا، جذابیت و تعاملی بودن محتوا، بدون مرز بودن ارتباطات، کم هزینه بودن تولید و دسترسی طیف وسیع و متنوع مخاطبان، بالا بودن میزان انعطاف پذیری آن در هر زمان و هر بخش و قابل اصلاح بودن آن همچون ظرفیت های رسانه های دیجیتالی است که اهمیت آنها را در شیوه های ارتباطی نوین برای ما دو چندان کرده است.

دیجیتالی کردن رسانه ها؛ لزوم

امرایی در تکمیل ظرفیت های رسانه های دیجیتالی اظهار داشت: ارتباط بی واسطه بین مخاطب و رسانه، استفاده متنوع از فضای صوتی و تصویری، عکس، متن، ویدئو و افکت و موسیقی همه و همه همچون محاسنی است که احتیاج به رسانه های دیجیتالی را برای ما دو چندان کرده است.

نویسنده کتاب دراماتراپی و نظریه نقش ها خاطرنشان کرد: بی شک برای حضور پویا و مستمر در فضای ارتباطی جهان ناگزیر به دیجیتالی کردن رسانه های خود هستیم. این مهم در زمان گسترش بیماری عالم گیر کرونا ویروس چنان با اهمیت شد که خیلی از مراکز علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و سیاسی ما رو به تعطیلی رفت.

امرایی خاطرنشان کرد: بیماری اپیدمی کرونا به ما گوشزد کرد که مراکز آموزشی، سیاسی، فرهنگی و هنری، نظامی و اجتماعی و حتی اماکن تفریحی ما نیازمند نوع جدیدی از روابط ارتباطی بین مخاطبان هستند.

این فعال رسانه ای با طرح این پرسش که آیا حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری بدون رسانه های دیجیتالی در معرض خطر است؟ از همه صاحب نظران و اهالی رسانه خواست تا این مساله را جدی بررسی نمایند.


1399/02/23
00:00:47
5.0 / 5
2223
تگهای خبر: آموزش , استاد , اصلاح , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است