شما به شنیدن ملودی های شاخص کردی دعوت هستید
به گزارش آبی طرح، باوان عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های انتشار یافته در بازار فروش محصولات موسیقایی با مدیریت هنری فرزاد بازگیر است که طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش آبی طرح به نقل از مهر، آلبوم «باوان» بعنوان سومین تجربه موسیقایی فرزاد بازگیر از هنرمندان و نوازندگان عرصه موسیقی مقامی و ایرانی بعد از انتشار مجموعه های «زمکان»، «چه و وه ری» توسط موسسه آوای حنانه در چارچوب ۹ قطعه موسیقایی بی کلام و با کلام منتشر گردید.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:
«در گستره غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله میتوان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره نمود.
هم سویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به صورتی که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودی های شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور هم به گوش می رسند. همینطور ریتم های متنوع و پیچیده ای که در همه این موسیقی ها مشترک هستند.
در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با نوازندگی نیما شفیعی و ضرب کُردی منطقه مُکریان با نوازندگی عزیز کنگرلو که از قدیمی ترین و اصیل ترین سازهای موسیقی کُردی هستند به سبب هم نوایی و همراهی با ساز تنبور استفاده شده است. به صورتی که در دیگر ملودی ها ساز شمشال بعنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی بعنوان ساز کوبه ای با عنایت به قابلیت های این ساز ریتم ها و دورهای مختص مقامات تنبور را می نوازد.
در سه قطعه با کلامِ «کوردسان»، «شهرارهی دهرون» و «مجنون» کامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با عنایت به شاخصه های مقامات تنبور اجرا می کند.
همچنین در قطعات این آلبوم از موتیف ها و فواصل مقامات «ئهلوهن»، «گِلوه دهره»، «گُلوه خاک»، «سهر تهرز»، «بابانائوسی»، «شاخوهشینی»، «تهرزِ روسهم» و همینطور اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.»
منبع: abitarh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب