گفت وگو با یك مدیر گالری

كرونا مشكلات اقتصاد هنر را بیش از پیش عیان كرد!

كرونا مشكلات اقتصاد هنر را بیش از پیش عیان كرد! آبی طرح: با همه گیری جهانی ویروس كرونا، خیلی از برنامه های فرهنگی و هنری كشور همانند برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها لغو و به آینده نامعلومی موكول شدند؛ بااینكه بعضی از فعالان عرصه هنرهای تجسمی از همان ابتدا این اتفاق ناخوشایند را فرصت مناسبی برای آمادگی بیشتر گالری ها و تعامل بهتر با مخاطبان، آن هم در دنیای مجازی، تصور كردند. حالا هم با باز شدن بعضی از گالری ها و فراهم شدن امكان بازدید حضوری، هنوز هم نمایشگاه های آنلاین برگزار می گردند.


هرمز همتیان، مدیر گالری «دستان» که نمایشگاهای هنری آن به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود، در گفت وگویی با ایسنا درباره وضعیت کلی گالری ها در دوران کرونا و تعطیلی های پیش آمده، اظهار نمود: بحران ناشی از کرونا هم اکنون همه مردم جهان و بیشتر اصناف و مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است؛ البته همانطور که شاهدیم در فضای هنری ایران همه گالری ها در تلاش هستیم تا بتوایم شرایط بهتری ایجاد نماییم. نگرانی اصلی ما در این شرایط سلامتی هموطنان عزیز و همین طور همکارانمان در فضای هنری است؛ مسائلی که در این شرایط خانواده ها و همین طور اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده و بر گالری ها و فضای هنری ایران نیز بی تاثیر نبوده است.
او افزود: با این وجود همه اعضا و دست اندرکاران فضای هنری کشور نهایت تلاششان را کرده اند تا بتوانند حتی از اندک فرصت هایی که در این شرایط وجود داشت، نهایت استفاده را به نفع هنرمندان بکنند و بتوانند جریان ارتباطی در فضای هنری ایران را برقرار نگه دارند. معتقدم که اگر هر یک از ما در شرایط بحران کنونی، درست تصمیم بگیرد و درست عمل کند، همه با هم می توانیم وضعیت را بهبود ببخشیم. در نتیجه نباید از فرصت های به وجود آمده در همین شرایط غافل بود. یکی از مهم ترینِ این فرصت ها، به وجود آمدن شرایط دورکاری و هماهنگ شدن افراد در سیستم های مختلف به شکل آنلاین است.
این مدیر گالری درباره میزان لطمه های واردشده به اقتصاد هنر در این شرایط نیز تصریح کرد: بحران کرونا در چند ماه گذشته برای همه مردم جهان مشکلات بسیاری ایجاد کرده و طبیعتاً هنر و اقتصاد آن نیز از این مشکلات بری نبوده است؛ بعنوان مثال این بحران موجب شد که ما در گالری «دستان» ناچار شویم همکاری مان با قسمتی از اعضای مجموعه را موقتاً متوقف نماییم. در واقع کوچک شدن اندازه ی مجموعه یکی از اشکالات ما در این دوران بوده است. افزون بر این نبود امکان حضور مخاطبان برای مشاهده آثار هنری در این شرایط، مشکلات هنر و اقتصاد آنرا در جهان تشدید کرده و بازار هنر ایران نیز همچون دیگر کشورهای جهان گرفتار رکودی بسیار جدی شده است؛ طبیعتا ما نیز از تجربه ی این رکود بی نصیب نیستیم.
همتیان اشاره کرد: البته بحران کرونا در کنار همه مشکلات جدی اش برای اقتصاد هنر و شرایط کلی جامعه، باعث شده است مشکلات و مخاطرات جدی اقتصاد هنر ایران که قبل از این نیز تا حدی وجود داشتند نمایان تر از قبل هویدا شوند و این شرایط می تواند شانس ما برای شناسایی و رفع آنها را بیشتر کند. البته خیلی از این مسائل، مواردی هستند که باید در بازه ی میان مدت و طولانی مدت حل یا بررسی شوند. به هر حال هر فرصتی نجات بخشی ها و خطرات خودرا هم زمان به همراه دارد.
مدیر گالری «دستان» همین طور درباره فرصت الزامی فعالیت گالری ها در فضای مجازی در ایام کرونایی، بیان کرد: یکی از مهم ترین فرصت ها و شانس های به وجود آمده، مهیا شدن فضای مناسب تری برای فعالیت در فضای مجازی و نمایش مجازی آثار هنری است. این فرصت می تواند و باید سبب برقراری ارتباط های موثرتری در فضای هنری شود؛ در واقع اگر این فرصت با بسترهای مناسب تری در حوزه های زیرساخت و شبکه همراه شود به حتم مثمرثمرتر خواهد بود. به همین دلیل تلاش در زمینه های ذکر شده می تواند کمک خوبی در پیشبرد کلی مسیر باشد.
همتیان با اعلان اینکه «هنر و ارزش آن بعنوان یکی از مهم ترین محصولات ذهنی و فرهنگی انسان نیاز به توضیحات فراوان ندارد»، اضافه کرد: روشن است که هنر، نقش بسیار مهمی در معرفی فرهنگ هر کشور یا منطقه به افراد دیگر دارد. البته هنر در سال های اخیر بواسطه ی خلاقیت و گسترش تنوع مواد و نحوه ی برخورد هنرمند با فضا، حتی بیش از پیش، نیاز به مواجهه مستقیم و درک حسی از جانب مخاطب دارد. این نکته ای است که تکنولوژی ها و امکانات دیجیتال امروزی نمی توانند آنرا به خوبی به مخاطب منتقل کنند.
وی همینطور درباره کارهای گالری «دستان» در دوره تعطیلی گالری ها، اظهار نمود: با وجود فشارها و تنگناهای بسیار همه تلاش خودرا کرده و به کارهای متنوعی پرداخته ایم. گالری «دستان» با مطالعه فضای هنری ایران در این شرایط و برای برقرار نگه داشتن ارتباط ها در این فضا آغاز به ساختن یک مجموعه ویدئو برای معرفی هنرمندان گالری کرده است. در عین حال ما برای همین منظور، ویدئوهایی که پیش تر در رابطه با پروژه ی اتاق برق داشتیم را مجدداً تدوین کرده و به نمایش گذاشتیم. سعی کردیم با تمرکز بر زیرساخت های موجود ارتباط مان را با هنرمندان و گالری های ایران و کشورهای دیگر تقویت نماییم.
این مدیر گالری تصریح کرد: همین طور در این شرایط توانستیم در سه نمایشگاه بین المللی به صورت مجازی شرکت نماییم. بااینکه شرکت ما در این نمایشگاه ها به این شکل ترجیح ما نبود. نخست به این دلیل که این شکل نمایش، مواجهه ی مستقیم مخاطب را مختل می کند. دوم اینکه یکی از اهداف همیشگی ما جهت شرکت در چنین نمایشگاه هایی برقراری ارتباط بین المللی با افراد و نهادهای موجود در فضای هنری جهانی است که متاسفانه از این امکان بی بهره بودیم؛ اما از طرفی خوشحالیم که در این شرایط توانستیم بدون جابه جایی فیزیکی این آثار هنری را به مخاطب هایمان در کشورهای دیگر نشان دهیم. این جابه جایی موجب مصرف انرژی بسیار و البته آلوده شدن محیط زیست می شود که در این مورد خاص توانستیم مانع آن شویم.
او افزود: در حقیقت این شرایط به ما کمک کرد که با حذف ضررهای نمایش های بین المللی، تنها از منافع پراَکنش تنوع فرهنگی در جهان بهره ببریم. البته این منافعی است که ما و همه مردم جهان در آن سهیم هستیم. برای نمونه می توانم به شرکت مجازی گالری در نمایشگاه هنر دوبی اشاره کنم؛ این اولین برنامه ی مجازی هنر دوبی بود. همین طور شرکت مجازی گالری در نمایشگاه های فریز نیویورک و پریویو لندن اشاره کنم. غرفه ی مجازی گالری دستان در فریز نیویورک، با نمایش آثار ایمان راد، بعنوان یکی از ده غرفه ی برتر نمایشگاه فریز توسط آرت سی برگزیده شد.
او با اعلان اینکه «در فضای هنری ایران نیز پروژه هایان را با شرایط فعلی منطبق کردیم»، اشاره کرد: نمایشگاه آقای فریدون آو را به دو طریق هم زمان برگزار کردیم. یعنی هم به صورت مجازی و هم فیزیکی؛ البته با حفظ کامل پروتکل های بهداشتی. درباره ی همین نمایشگاه جلسه ای مجازی با حضور بهادر ادب و شهروز نظری برگزار کردیم و کوشیدیم از تولید محتوای متنی غافل نمانیم. در ادامه ی نمایشگاه آقای آو نیز فیلم مستندی درباره ی او پخش کردیم که ساخته ی امید بنکدار بود. همین طور ویدئوی سهراب مهدوی نیز درباره ی همین نمایشگاه ساخته شد که آنرا نیز در اختیار عموم قرار دادیم. این ویدئو با روشی مدیتیتیو اهتمام در جدا کردن آثار از مفاهیم داشت و می خواست به مخاطب این امکان را بدهد که آثار را به شکلی مطلقاً بصری تجربه کند. در واقع با وجود سختی های بسیاری که شرایط کنونی برای ما و همه گالری ها در ایران و سایر کشورها پدید آورده است، سعی کردیم حتی روابط خودرا گسترش دهیم و محتواهایی با ارزش افزوده تولید نماییم.
همیتیان تصریح کرد: هم اکنون نیز ما نمایشگاه سه نفره ای از، پارسا مستقیم، صدرا میرشریفی و سپهر حاجی آبادی، سه هنرمند نوپا و جوان، در زیرزمین دستان برگزار کردیم که البته با نمایش مجازی خلاقانه ای هم راه است. ما در این نمایش مجازی کوشیدیم از امکانات دیجیتال و فضای مجازی حداکثر استفاده را بکنیم تا تجربه ای متفاوت از بازدید فیزیکی را ایجاد نماییم.
این گالری دار با اعلان اینکه «تلاش کردیم به وظیفه ی ذاتی خود در جایگاه یک گالری عمل کنیم»، اضافه کرد: ما در هر شرایطی به معرفی هنرمندان نوپا و همین طور هنرمندان شناخته شده ی هنر ایران ادامه داده ایم. هدف ما فراهم کردن شرایط مساعدی برای مطالعه هنر ایران، به نمایش گذاشتن آثار هنری ایران در بهترین شرایط، تولید متن و محتوا در رابطه با فضای هنری و قراردادن این آثار هنری در بهترین جای ممکن برای حفظ حداکثری در حافظه بصری انسان معاصر است. امیدواریم با پیگیری این اهداف بتوانیم موجبات افزایش تنوع فرهنگی در کشور عزیزمان ایران و همین طور جهان را فراهم نماییم.




منبع:

1399/03/15
15:03:53
5.0 / 5
2257
تگهای خبر: تكنولوژی , جشنواره , دیجیتال , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است